Start speedster project

Algemene vragen, opmerkingen, .... Zolang het maar over Buggies, Luchtgekoelde VW's of Porsches gaat

Moderators: Herman Schroons, Boxer, Exon

Naish
Starter
Starter

Start speedster project

Bericht door Naish » ma, 07 sep 2009 18:11

Hallo,

Ik loop al een paar jaar met het idee ooit zelf een Replica Porsche speedster te bouwen omdat ik gek ben van alles van Porsche, de speedster echt wondermooi is en omdat ik het avontuur van het bouwen wel wil doen om de auto door en door te kennen. Dat is altijd handig bij later onderhoud en problemen.
Belangrijk er even bij te vermelden dat het mijn bedoeling is een exemplaar te bouwen die zo dicht mogelijk staat bij het originele, dus ook met logo's en zo correct geplaatst, interieur zo dicht mogelijk bij realiteit zonder natuurlijk afbreuk te doen aan sommige gemakken (zo zou ik graag wind-down windows kunnen installeren.

Nu heb ik een paar weekends terug een originele Porsche 356 SC tot mijn beschikking gehad waardoor ik natuurlijk helemaal verkocht ben. Bovendien is mijn vrouwtje na een weekendje rondtoeren er ook wel voor te vinden temeer dat onze kids (3,5 jaar en 4 maand) meekunnen op de achterbank. De bedoeling is om het de speedster te gebruiken om in het weekend mee naar de zee en zo te gaan, iets te gaan eten, wat rond te toeren,… maar het is voor ons een derde auto en dus puur een plezierkarretje.

Ik heb ondertussen al mijn internet resources van vroeger weer gaan bekijken en zie nu een paar mogelijkheden om te genieten van een Speedster. Elk heeft natuurlijk zijn voor en nadelen en voor sommige heb ik jullie advies nodig.

De eerste mogelijkheid is een hele snelle en dat is bij Mechanica Import (Sint-Truiden) een volledig nieuw gebouwde Vintage Speedster uit de US te kopen zoals daar beschikbaar. Kost mij dan tussen de 25.000 en 30.000 eur, maar ik kan wel instappen en rijden/genieten. Die imports moeten worden ingeschreven op O-platen en zit je met de nodige beperkingen (enkel meetings, niet 's nachts, straal van 25 km) en kan hij niet in de verhuur. Bestaat er een mogelijkheid om zo'n kar toch op gewone platen te krijgen zodat die beperkingen wegvallen?
Nadeel aan deze methode is natuurlijk dat je er zelf niets aan kan bouwen en daar geen eer uit kan halen.

Het volledig bouwproces bestaat uit een aantal stappen waarvan ik de meeste zie zitten, maar soms wel mijn twijfels over heb. Misschien moet ik er wel even bijvertellen dat ik geen opleiding mechanica of zo heb, maar ik ben wel een handige harry en heb vroeger met een vriend een crosskar gehad waaraan we heel veel hebben veranderd.
* Zoeken van een geschikte donor: Ik heb geen idee wat dit mij zou kosten en heb misschien niet de nodige kennis om de staat van het chassis snel te beoordelen.
* Strippen van de donor: Hier zie ik eigenlijk geen probleem in op basis van de gelezen beschrijvingen
* Inkorten vloerplaat: Als je het leest klinkt het niet zo moeilijk, maar denk niet dat ik het zou riskeren zelf te doen. Weet ook niet wat het kost om dit te laten doen.
* Opbouwen rollend chassis: Ik denk dat dit haalbaar moet zijn, maar kan ook moeilijk inschatten wat de kostprijs is om hem op punt te zetten (dus ophanging, remmen, …)
* Motor en versnellingsbak: Ik heb hier niet veel kennis en ervaring en zie mezelf niet een roestig ding herwerken tot mooi exemplaar om in te bouwen. Ik zou het wel riskeren, maar dan moet ik weten wat het kost om een draaiende motor te kopen als ik er niks van bak…
* Opbouw body: Hier zie ik geen probleem in, enkel het schuren, vlak zetten en spuiten van de body zie ik niet te doen. Wat moet het kosten om dit te laten doen?
* Afwerking: installatie interieur, electriciteit, dashboard, instrumenten zie ik allemaal doenbaar en dus zou ik zelf doen.

Ik ben dus een beetje bang om het hele proces zelf te doen (donor kopen en strippen, rollend chassis bouwen, motor reviseren en op punt zetten, body opbouwen in installeren) en enkel het spuiten uit te besteden, maar zou het wel heel graag doen!!! Aan de andere kant kan ik natuurlijk overwegen om te starten met een rollend chassis zoals de meeste toch ook leveren en dan eigenlijk enkel assemblage te doen.

Voor de leveranciers van de kits heb ik er tot nu toe al 3 bekeken en gecontacteerd (sommige nog niet teruggehoord) en misschien kunnen jullie me hier wel wat verder in helpen.

De eerste is Chesil (niet meer Tyguan en levert dus weer kits) en ik heb reeds contact gehad met een persoon in de UK. Ik zie aan Chesil de volgende voordelen: ze leveren rollend chassis (4000 eur ongeveer), de body kit is reeds gespoten, ze hebben wind-down windows, meeste onderdelen leveren ze in pakketen zodat zoektocht iets eenvoudiger is,… Na wat info te hebben gekregen hebben ze mij doorgestuurd naar Oracle cars in BE en die vertelde dat een Chesil build een nieuw bouwjaar krijgt (nu dus 2009) en niet de donor overneemt. Belangrijk nadeel hierbij is dat de auto moet voldoen aan de nieuwe eisen en moet voorzien zijn van electronische injectie en katalysator, iets wat ik niet wil natuurlijk. Voordeel is wel dat hij normaal kan ingeschreven worden en je dus geen O-plaat beperking hebt, maar dat neem ik er dan liever bij. Op basis van de gekregen prijslijst kom ik toch snel aan een 17500 eur voor alle kitonderdelen en daarbij moet dan nog het interieur (prijs ???), een chassis (rollend voor een 4000 eur ongeveer) en een motor en versnellingsbak (geen idee van de prijs + kosten voor electronische injectie en katalysator). Dus niet veel goedkoper dan een afgebouwd exemplaar…
Het zou blijkbaar wel mogelijk zijn om te werken via UK of NL om hem daar te laten keuren op bouwjaar van de donor en dan te importeren. Bovendien valt de prijs dan ook nog een stuk naar beneden als ik voortga op de prijzen op de site van Chesil en de ponden omreken naar EUR.
Zie ik hier dingen over het hoofd?

De tweede die ik bekeken heb is Lbcars, maar die zijn blijkbaar overgenomen door Cruze (NL) en heb ik dus die gecontacteerd. Het is moeilijk om op basis van die prijslijst een duidelijk beeld te krijgen van de eigenlijke kostprijs (alles apart en geen idee wat je precies allemaal mandatory nodig hebt). Ik heb daarover gemaild met Marco, maar verwacht nog een prijsschatting van de verschillende onderdelen (als ik die al krijg). Bovendien moet die dan ook nog geschuurd worden en gespoten, iets wat ik zeker niet zelf kan en geen idee heb van kostprijs. Snelle berekening toont toch een al een kleine 15.000 eur voor kit en onderdelen, zonder kap, chassis, motor,…

De laatste die ik bekeken heb is Vintage speedster in de US. Zien er heel mooie exemplaren uit en de kit op de site voor 13.900 dollar ziet er redelijk compleet uit. Ik heb gemaild naar die mensen om te vragen wat er allemaal inbegrepen is en welke kosten nog moeten gemaakt worden. Hier weet ik ook niet hoe ik tewerk moet gaan om eventueel via die mensen een rollend chasis te krijgen en dat dan in te voeren. Ik weet ook niet wat er allemaal komt bij kijken om dat materiaal allemaal in te voeren en wat het kost om het hier in de haven van A'pen of Zeebrugge of zo te krijgen.

Grootste probleem voor mij nu is te bepalen wat het kost om een replica te bouwen en wat er allemaal bij komt kijken. Ik heb namelijk geen zin om 25.000 eur te spenderen en heel veel werk om in plaats daarvan een afgebouwd exemplaar aan te schaffen.

Misschien ook wel even aangeven dat het voor mij belangrijk is dat het zelfbouwproces waar veel tijd in gaat (die ik eigenlijk niet echt heb) mij een mooie financiële bespraring oplevert ten opzicht van de vermelde nieuw gebouwde speedsters. Ten eerste omdat ik dan liever de tijd spaar, maar belangrijker ook omdat het risico weg is: als er iets niet lukt, je extra hulp moet inschakelen, het resultaat niet is als gewenst,...

Als jullie tips hebben waar ik bouwhandleidingen kan vinden en uitgebreidde bouwverslagen van Speedsters, dan hoor ik het graag. Ik ben namelijk iemand die mij graag informeer voor ik mij in het avontuur stort. Heb namelijk ook geen zin om er een 5 jaren project van te maken. Dus als ik éénmaal gestart ben, dan wil weten waar en hoe ik ga eindigen. Als ik dan nog kan weten op voorhand wat het in de grote lijn gaat kosten, dan ben ik heeeeeellll tevreden.

Bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.

Greetz,
Naish

Naish
Starter
Starter

Bericht door Naish » di, 08 sep 2009 17:17

Niemand???

Je hoeft niet meteen alle vragen en zo te beantwoorden hééé... Ik heb hier gewoon mijn verhaal gesmeten om te tonen waar ik zit en om wat hulp te krijgen van hieruit verder te geraken...

:P

Dirk Trike
Moderator
Moderator

Sponsor

Bericht door Dirk Trike » di, 08 sep 2009 17:51

Dat is ook ene hele boterham om te lezen he. Geeft de mensen wat tijd tot in het weekend om het eens rustig te lezen :wink:

Welkom trouwens...
"when the going gets tough, the average get conservative"

hoogwerker
Elite
Elite
Contacteer:

Sponsor

Bericht door hoogwerker » di, 08 sep 2009 19:02

welkom,
ik was ook van plan om een 356 speedster te bouwen.

Maar dan moet je een chassis zoeken van een buggy want anders krijg je dat niet meer op de baan :!: en die zijn moeilijk te vinden!
En daarom ben ik er niet verder met gegaan :!:
suk6 alvast
grt gert

Billy
Addict
Addict

speedster

Bericht door Billy » di, 08 sep 2009 19:06

Ik denk dat het haast onmogelijk is om nu nog een speedster te maken in België, je kan niet zomaar een chassis kopen en dan inkorten. Dit probleem bij keuring is al vaker besproken op dit forum!!!!!!
Is het niet beter dat je er één koopt om te restoreren met de juiste papieren. Deze kan je ook strippen en terug opbouwen.
misschien wel een echte kopen in iets slechtere staat.
veel succes alvast.

Naish
Starter
Starter

Bericht door Naish » di, 08 sep 2009 19:26

Thx voor de reacties...

Vertrekken van een buggy chassis zal ook niet evident zijn zeker?

Nu is het zeker mogelijk om hem te laten keuren in NL of UK en dan te importeren. Voor mij is het geen probleem dat ding op de remorque te smijten en er eens mee naar de UK of naar NL te rijden.

Originele speedster is een nog go hoor en een te restoreren replica speedster kopen begin ik ook niet aan. Ofwel ga ik voor een volledige opbouw, desnoods vanaf een rollend chassis, ofwel koop ik gewoon een vintage die gebouwd is en ingevoerd.

bugpuck
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door bugpuck » di, 08 sep 2009 21:38

Naish schreef:Thx voor de reacties...

Vertrekken van een buggy chassis zal ook niet evident zijn zeker?

Nu is het zeker mogelijk om hem te laten keuren in NL of UK en dan te importeren. Voor mij is het geen probleem dat ding op de remorque te smijten en er eens mee naar de UK of naar NL te rijden.

Originele speedster is een nog go hoor en een te restoreren replica speedster kopen begin ik ook niet aan. Ofwel ga ik voor een volledige opbouw, desnoods vanaf een rollend chassis, ofwel koop ik gewoon een vintage die gebouwd is en ingevoerd.
Beste Naish

ivm uw zin

zo gemakkelijk is het allemaal niet ...
lees maar eens heel goed de vw forums en dan ga je nog 2x nadenken over een speedster bouwen...

1 goede raad, koop een apal speedster met juiste papieren of een orginele speedster..

mvg
*** BUGPUCK ***

cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » di, 08 sep 2009 22:04

.
Naish schreef:... Voor mij is het geen probleem dat ding op de remorque te smijten en er eens mee naar de UK of naar NL te rijden.
Als het allemaal zo gemakkelijk was, dan reed ik al lang met een AC Cobra (replica), met keuring voor dagelijks gebruik.

Via NL, vergeet dat maar, dan krijg je op je inschrijvingsbewijs VW + type aangepaste Kever.
In Nederland is dat welliswaar goed genoeg voor dagelijks gebruik.
In België mag je al blij zijn als je hem O-plaat gekeurd krijgt.
Dus dat wordt al zeker niks om eens naar zee te rijden.

Dan maar via de UK.
Dat is nog een mogelijkheid ... maar niet zo simpel als op eerste zicht zou lijken.
Zoek maar eens op Google naar SVA / DVLA, MOT.
Er bestaan halve boekdelen over waar uw voertuig allemaal aan moet voldoen.

Ik sluit me aan bij "bugpuck".
Koop een bestaande met "Apal Speedster" papieren.
.

Naish
Starter
Starter

Bericht door Naish » di, 08 sep 2009 22:24

Dus als ik het goed begrijp ga ik het idee moeten uit mijn hoofd zetten om met een speedster te rijden op gewone platen.

Op O-plaat zie ik toch geen probleem. Die vintage speedsters (gebouwd ingevoerd) kunnen zonder probleem op O-platen gezet worden!

cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » di, 08 sep 2009 22:32

.
Een vintage met de juiste buitenlandse papieren invoeren is geen probleem.
Die krijg je ook in België 90% zeker gekeurd.
Maar euhm, heb je al eens gekeken wat een echte oude Porsche Speedster kost ???????

Voor een Apal Speedster betaal je al 20 à 30.000 € (en meer), afhankelijk van de staat waarin hij verkeert.

En een replica invoeren is al heel andere koek voor de belgische wet.
.

Joppe
Expert
Expert

Sponsor

Bericht door Joppe » wo, 09 sep 2009 10:20

Hij bedoelt een replica van het Amerikaanse merk Vintage...

http://www.vintagespeedsters.com/

cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » wo, 09 sep 2009 11:50

.
Joppe schreef:Hij bedoelt een replica van het Amerikaanse merk Vintage...

http://www.vintagespeedsters.com/
Aaaaah, bestaat dat ook al.

Dan moet ik natuurlijk mijn vorige antwoorden herzien.

Het is tegenwoordig al moeilijk om hier in België een oude Corvette of Mustang van amerikaanse origine ingeschreven te krijgen,
dus uhm ... zal voor een replica van amerikaanse origine zeker geen lachertje zijn.
.

Naish
Starter
Starter

Bericht door Naish » wo, 09 sep 2009 17:55

Hallo,

Het kan geen probleem zijn een turnkey replica speedster van Vintage in te voeren en te laten keuren om op O-platen te laten rijden. Mecanic Import uit Sint-Truiden heeft er al tientallen verzet en heeft een voorraadje staan.

Alleen ben ik nu aan het informeren om eventueel een verkort chassis en alle toebehoren te kopen bij Vintage met de nodige papieren, dat te transporteren en dan zelf te importeren.

Als dat niet gaat, dan denk ik dat ik een gebouwde ga moeten kopen vrees ik. Ofwel bij Mecanic Import ofwel rechtstreeks bij Vintage.

Iemand een idee wat de kosten zijn om een kar van CA naar hier te brengen?

Bedankt voor de info alvast.

Alleen denk ik dat jullie wat negatief zijn...

Gert
Elite
Elite
Contacteer:

Sponsor

Bericht door Gert » wo, 09 sep 2009 19:38

Ik weet er 1 te koop. Je hebt een PB
www.buggyvrienden.nl

Afbeelding

Vechtdalrit Hardenberg 18 mei 2014 (NL)

Naish
Starter
Starter

Bericht door Naish » di, 15 sep 2009 18:56

Hallo,

Ben ondertussen altijd maar verder aan het informeren.

Als ik ga bouwen via een leverancier in NL dan zou die er na het opbouwen door mezelf voor zorgen dat hij gekeurd geraakt in NL.

Daarna zou ik die dan invoeren wat blijkbaar geen probleem is, maar daarvoor heb ik gemaild met de DIV.

Alleen ben ik aan het twijfelen of het wel de moeite waard is de inspanning van het bouwen te doen...

Een volledig goed afgewerkte rijdende heb ik voor een 30.000 (incl btw) als ik wat goed kan onderhandelen of zelfs voor een 26000 indien er minder opties op zitten. Het gaat hier dan om een vintage.

Snelle berekening voor het bouwen:
* Donor: 1000 eur
* Chassis korten en lakken: 900 eur
* Nieuwe onderdelen voor chasis op te bouwen: 2500 eur
* Geriviseerde motor met transmissie en onderdelen: 4000 eur
* Kit met alle toebehoren: 13.000 eur (leder interieur)

Dan nog wat extra kosten en dergelijke en niet voorziene nodige tussenkomsten van derden voor hulp. Wat materiaal aankopen om de bouw te kunnen realiseren en dan nog alle kosten voor het schuren, plamuren en spuiten.

Dus zeker al 21.500 eur met spuitkosten (geen idee wat dit moet kosten) is toch niet zo'n groot verschil.
Voordeel aan de turnkey is dat ik meteen kan genieten, dat ik een zeker resultaat bekom en geen extra kosten meer heb.
Voordeel aan de bouw is het plezier van het bouwen, je kent je kar tot in de details.
Maar als ik bedenk hoeveel tijd ik nu maar heb en wat ik allemaal wens te doen in die vrije tijd is het een serieuze afweging denk ik...

Wat denken jullie?

Groeten,
Naish

Plaats reactie