Pagina 1 van 1

Porsche 918 Spyder

Geplaatst: vr, 12 mar 2010 18:43
door cris_blitz
.
Een hybride met een CO2-uitstoot van 70gr/km en een verbruik van slechts 3,0l/100km.
De bolide heeft drie elektromotoren die samen de vier wielen kunnen aandrijven en 218pk sterk zijn,
en daarbovenop nog eens een V8 die 500pk levert.

(ik vraag me af of verbruik en CO2-uitstoot ook gemeten zijn bij een accelleratie van 0 naar 50 km/u in 26 seconden ???)

Afbeelding

Afbeelding

:arrow: http://www.auto55.be/nieuws/14439-porsc ... er-concept
.

Re: Porsche 918 Spyder

Geplaatst: za, 13 mar 2010 15:53
door Herman Schroons
cris_blitz schreef:.
(ik vraag me af of verbruik en CO2-uitstoot ook gemeten zijn bij een accelleratie van 0 naar 50 km/u in 26 seconden ???)
.
Ah ja, natuurlijk. Gemeten volgens de Eurpese rijcyclus hee.
Maar ja, Porsche moet iets doen aan de CO2 uitstoot van hun wagenpark, anders gaan ze binnenkort een te hoge boete krijgen per verkocht exemplaar.

Geplaatst: za, 13 mar 2010 23:35
door J.G.
Diesels hebben ze niet in hun gamma :lol:

Het is één grote klucht met die groene wagens en Co2 waarden. Maar Porsche mag inderdaad wel iets doen aan zijn uitstoot, ben er over laatst nog van verschoten, met testen van Ferrari's, Lamborghini's, Corvette, enz.

De Amerikaanse wagens kwamen er nog het properste eruit. Dit vanwege de strenge normen in de V.S.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 01:50
door luc
J.G. schreef:Diesels hebben ze niet in hun gamma :lol:
Diesels, jawel

http://www.porsche.com/belgium/nl/model ... sandspecs/

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 09:44
door J.G.
Dat is voor mij een Volkswagen motor :wink:

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 09:55
door Herman Schroons
Diesels zijn vervuilender, ze produceren meer CO en meer roet tov een benzine versie. Maar ze produceren minder.....CO2. Net als onze old-timer motors die produceren ook veel meer CO,HC enz, maar ook minder CO2.
Dat is nu net de clou in heel deze hystorie, een katalysator dient om de uiterst giftige stoffen zoals CO en HC om te zetten in het ongevaarlijke CO2. En nu dat proces op punt staat blijkt CO2 ineens ook ongunstig te zijn.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 10:02
door J.G.
Klopt. Benzine heeft altijd een properder brandstof geweest dan Diesel. Nu is het precies vijand nr. 1.

Een hele tijd geleden nog op de tv gezien hoe een econetic Ford Fiesta, naast een Mercedes Sl gezet werd. Een totaal verschil van werelds tussen die twee en de Mercedes kwam eigenlijk wel als properste eruit. Die Fiesta pafte er heel wat meer vervuilende stoffen uit, zelfs bezonder slecht voor de mens. Maar de diesel krijgt de premie en de andere niet :?

Ik heb nu weer voor de zoveelste keer op rij een benzine gekocht, zal volgende keer ook eens een diesel kopen, dan wordt ik nog eens beloond, om de natuur te verpesten.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 10:11
door Herman Schroons
Ja, die Mercedes diesel is voorzien van alle mogelijke filters die veel schadelijke stoffen opvangen, waar deze stoffen achteraf naar toe gaan word buiten beschouwing gelaten. Plus dat de Mercedes door zijn hoger gewicht nog eens een "berekeningsvoordeel" krijgt. Een dieselmotor heeft een hoger rendement en is daardoor zuiniger dat wel. En moest men willen zou dat ook kunnen resulteren in een milieu vordeel. Alleen is het economisch dan niet meer zo aantrekkelijk, en Europa speelt dat spelletje mee.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 10:14
door J.G.
De Mercedes was een V8 benzine.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 16:25
door Herman Schroons
J.G. schreef:De Mercedes was een V8 benzine.
Oei ja, natuurlijk Mercedes SL, niet goed gelezen :oops:

Tja, de V8 is wel properder als je gaat kijken naar de uitlaatgas samenstelling per volume. Maar hij stoot we ettelijke volumes meer uit tov een kleine motor.
Om in aanmerking te komen voor een premie moet je onder een bepaalde CO2 uitstoot in gr/km blijven. Dit kun je bijna rechtstreeks relateren met het verbruik,(hoe minder je verbruikt hoe minder uitstoot), en daarin scoort een vervuilender klein motortje makkelijk beter dan een grote propere motor.

Daar komt binnenkort een eind aan, want dan gaat Europa het voertuig gewicht mee in rekening brengen. In die zin dat een lichter(kleiner) voertuig strenger beöordeeld word. Hierdoor zal die kleine motor ook proper moeten zijn om nog in aanmerking te kunnen komen.
Er zulen vooral boete's aan de constructeur worden aangerekend per verkocht voertuig dat boven de grenswaarden komt. En ondanks dat Porsche een gewichtsvoordeel heeft zal dat toch zo ongeveer 5000€ boete worden. Maar ook de kleine lichte Smart voldoet niet en ook daar zal de motor properder moeten worden.

Geplaatst: zo, 14 mar 2010 17:03
door J.G.
ze hebben nog een hele weg te gaan, ben benieuwd wat de toekomst nog gaat brengen.

Alleen de premies zullen ze eens moeten afschaffen en anders ook de benzine voertuigen maar gaan belonen. Hoeveel mensen rijden niet met een diesel rond en komen niet aan hun kilometers, om toch aan het diesel rijden aan uit te kunnen.

Geplaatst: ma, 15 mar 2010 20:05
door Herman Schroons
Heel juist een diesel is niet altijd economisch voordeliger, veel mensen laten er zich aan vangen.

De premies zou men juister moeten toepassen.
Een benzine motor presteert het best als hij zwaar belast word. Let wel ik zeg niet dat je bij een rustige rijstijl meer verbruikt. Ik zeg wel dat dat een benzinemotor minder brandstof verbruikt in gram/geleverde arbeid als je hem maximaal belast. Daarom zie je tegenwoordig veel "down-sizing", veel vermogen halen uit relatief kleine motoren.
Bij een dieselmotor is dat net andersom, die word juist vervuilender als je hem zwaar belast. Dus mag je stellen dat een dieselmotor veel meer profiteert van de slappe Europese rijtest dan de hybride benzinewagen die onlangs negatief in het nieuws kwam.

Maar ja, er is de laatste jaren veel geld in de ontwikkeling van de diesel gestoken. Dus laat men het economische primeren onder het mom van het milieu.