PRIMEUR : De Apal Buggy "EV"

Algemene vragen, opmerkingen, .... Zolang het maar over Buggies, Luchtgekoelde VW's of Porsches gaat

Moderators: Herman Schroons, Boxer, Exon

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5195
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

PRIMEUR : De Apal Buggy "EV"

Bericht door cris_blitz » ma, 26 jul 2010 15:05

.
Dit weekend gespot op de VW Bug Show in Spa Francorchamps :

Een Apal Buggy met luchtgekoelde electro-motor ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
.

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5195
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » ma, 26 jul 2010 15:12

.
Er wordt gebruik gemaakt van een type 200SHS, 7.5 kW/25 kW AC Induction Higher Speed Motor :

Afbeelding

Prijsindicatie motor : vanaf £ 1.609,75 =~ EUR 1.925

Motor data : HIER

Website leverancier : HIER
.

Gebruikersavatar
Joppe
Expert
Expert
Berichten: 164
Lid geworden op: vr, 12 dec 2008 00:09
Locatie: Zandhoven - ANT

Sponsor

Bericht door Joppe » ma, 26 jul 2010 16:08

Was wel raar als die voorbijreed... NIKS geluid :-)

golf16v
Elite
Elite
Berichten: 355
Lid geworden op: vr, 04 feb 2005 03:01
Locatie: - LIM -

Sponsor

Bericht door golf16v » ma, 26 jul 2010 16:28

Joppe schreef:Was wel raar als die voorbijreed... NIKS geluid :-)
moet wel raar zijn ja, nen buggy zonder geluid :D

Gebruikersavatar
Peter
Expert
Expert
Berichten: 184
Lid geworden op: ma, 09 jan 2006 19:27

Bericht door Peter » ma, 26 jul 2010 21:31

Prachtig !

Edmont Pery biedt de laatste maanden electrische fietsen aan op Kapaza.
Is deze APAL misschien een realisatie van hem?

Ik vind wel dat er meer kW in mogen ...

Gebruikersavatar
J.G.
Super Mod
Super Mod
Berichten: 678
Lid geworden op: vr, 04 feb 2005 02:45
Locatie: Diest - VLB
Contacteer:

Bericht door J.G. » di, 27 jul 2010 13:53

Die is al voor bereid voor de toekomst :wink:
Greets

Jonny
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman Schroons
Super Mod
Super Mod
Berichten: 906
Lid geworden op: zo, 13 feb 2005 11:39
Locatie: Kontich - ANT

Bericht door Herman Schroons » do, 29 jul 2010 20:06

Peter schreef:Prachtig !

Ik vind wel dat er meer kW in mogen ...
Het vermogen van electrisch aangedreven voertuigen word beperkt om enigzins nog een redelijk actieradius te verkrijgen.
Groetjes, Herman

Gebruikersavatar
Peter
Expert
Expert
Berichten: 184
Lid geworden op: ma, 09 jan 2006 19:27

Bericht door Peter » do, 29 jul 2010 20:16

Herman Schroons schreef:
Peter schreef:Prachtig !

Ik vind wel dat er meer kW in mogen ...
Het vermogen van electrisch aangedreven voertuigen word beperkt om enigzins nog een redelijk actieradius te verkrijgen.
Herman, je bent niet verplicht het voortdurend te gebruiken hé ...

Gebruikersavatar
Herman Schroons
Super Mod
Super Mod
Berichten: 906
Lid geworden op: zo, 13 feb 2005 11:39
Locatie: Kontich - ANT

Bericht door Herman Schroons » zo, 01 aug 2010 19:04

Peter schreef:
Herman Schroons schreef:
Peter schreef:Prachtig !

Ik vind wel dat er meer kW in mogen ...
Het vermogen van electrisch aangedreven voertuigen word beperkt om enigzins nog een redelijk actieradius te verkrijgen.
Herman, je bent niet verplicht het voortdurend te gebruiken hé ...
Da's juist, maar onbewust ga je dat toch doen. En dan vooral tijdens het optrekken en dat geeft dan een hoog piekverbruik.
Over de batterij zie je niet direct iets. Waar zit die eigenlijk?
Uiteindelijk zal het hier toch wel op neerkomen om die zo licht mogelijk te houden en wil je dan gegarandeerd enig actieradius kun je best het vermogen laag houden.
Idem dito voor de complexiteit volgens mij, een hoog vermogen zorgt voor stevige opwarming van de batterij, dus moet daar een geregelde koeling op komen, enz.
Groetjes, Herman

Gebruikersavatar
Peter
Expert
Expert
Berichten: 184
Lid geworden op: ma, 09 jan 2006 19:27

Bericht door Peter » zo, 01 aug 2010 19:27

De bouwers waren gisteren op 50 jaar APAL in Blegny om hun produkt voor te stellen. Hun bedoeling is meer conversies maken. Op dit moment werken ze aan een Smart.
Het motorvermogen was op deze APAL laag gehouden omdat ze denken dat de versnellingsbak het anders niet zou houden. Ze hadden eraan gedacht een sterkere motor in te bouwen, maar omwille van de betrouwbaarheid hebben ze dat niet gedaan.
Deze motor levert een koppel van 120Nm werd me gezegd.

Enkele andere gegevens :
- 100V - 8 loodbatterijen : 5 op de hoedenplank, 1 op en 2 onder de achterbank
- topsnelheid iets over 100km/Hr
- trekt vlot op tot 60km/Hr. Ik heb de kans gehad mee te rijden als passagier en had de indruk dat hij sneller accelereert als mijn 1500cc Karmann GF en trager dan m'n 1835cc APAL. De acceleratie is wel anders, zeer continu.
- bij het afremmen recupereert hij energie : zo toonde de ampèremeter op een bergaf een lading van 70A. Aan 100V is dit 7kW.
- laadtijd : 4 Hr aan een gewoon stopcontact 220V
- actieradius : 50 km (30 km bij sportief rijden)
- er zit een gesofistikeerde regeling op. Bij remmen wordt eerst als generator geremd, duwt men het pedaal verder in dan komen de remmen in actie.
- prijsidee van een conversie : 10.000 EUR
- wagen is gekeurd voor dagelijks gebruik als electrisch voertuig
- wat vooral indruk maakte : je hoort hem absoluut niet rijden. Geen gesis of gezoem, niks.

golf16v
Elite
Elite
Berichten: 355
Lid geworden op: vr, 04 feb 2005 03:01
Locatie: - LIM -

Sponsor

Bericht door golf16v » zo, 01 aug 2010 20:57

heb hem ook gezien en (niet) gehoord in Blegny

tis alleen bizar, nen buggy zonder geluid

maar tis wel uniek en mooi afgewerkt allemaal

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5195
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » zo, 01 aug 2010 21:35

.
Peter schreef:...
- laadtijd : 4 Hr aan een gewoon stopcontact 220V
- actieradius : 50 km (30 km bij sportief rijden)
- prijsidee van een conversie : 10.000 EUR
...
4 uur laden om 30 km te rijden is natuurlijk geen bruikbare conversie.
Vandaar ook de (relatief) lage totaalprijs van 10.000 EUR.

Wat kost een "bruikbare" conversie dan wel ? (zet u al maar schrap)

:arrow: Voorbeeld van een conversie van een door een klant geleverde Smart

Prijs : vanaf £ 19,387.50 =~ 23.315 EUR
(en dat is dan de prijs voor een ombouw met goedkope loodzuurbatterijen)

Meerprijs voor Odyssey Superieure loodzuurbatterijen - (aanbevolen) = + £ 1,175.00 =~ 1.413 EUR
Meerprijs voor Lithium batterijen - (de beste oplossing) = + £ 18,800.00 =~ 22.608 EUR

Even ruim gerekend kost een "bruikbare" conversie dus 25 tot 50.000 EUR.
En denk eraan, het opladen van de batterijen op netstroom is uiteraard ook niet gratis.

Wie heeft er nu nog interesse ? :evil:
.

Gebruikersavatar
J.G.
Super Mod
Super Mod
Berichten: 678
Lid geworden op: vr, 04 feb 2005 02:45
Locatie: Diest - VLB
Contacteer:

Bericht door J.G. » zo, 01 aug 2010 22:49

Alternatieve energie is nog geen toekomst voor het moment eigenlijk. Alles is nog duur en nog niet zo efficiënt.
Greets

Jonny
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirk Trike
Moderator
Moderator
Berichten: 738
Lid geworden op: di, 17 mei 2005 10:41
Locatie: Riemst - LIM + Almere - FL (NL)

Sponsor

Bericht door Dirk Trike » ma, 02 aug 2010 07:20

Het enige alternatieve aan alternatieve energie in auto's op dit moment is dat de schadelijke uitstoot op een alternatieve locatie gebeurt dan aan de achterkant van de auto.

Nieuwe fabrieken moeten gebouwd worden om de hype te ondersteunen. Batterijen meten gefabriceerd worden en de halve wereld rond gezeuld worden op energie verslindende boten of vliegtuigen. Onze stroom om de batterijen op te laden komt nog gewoon van dezelfde vervuilende steenkool of kerncentrales.

Dan geef ik de voorkeur om ene mooie luchtgekoelde boxer te hergebruiken. Weer ene minder die ze moeten weggooien. Minder afval in het milieu ipv te gaan "compenseren" met even milieu onvriendelijke methodes. Binnen tweehonderd jaar kunnen ze al die problemen die er nu zogezegd zijn allemaal oplossen. Kijk maar eens naar wat voor onoverkomelijke problemen ze in de middeleeuwen dachten te hebben.
"when the going gets tough, the average get conservative"

Gebruikersavatar
Herman Schroons
Super Mod
Super Mod
Berichten: 906
Lid geworden op: zo, 13 feb 2005 11:39
Locatie: Kontich - ANT

Bericht door Herman Schroons » wo, 04 aug 2010 19:00

Hoewel auto constructeurs al veel verder zitten en bruikbaarder versie's hebben, heb ik nog steeds weinig intresse in elektro-auto's.
Momenteel zijn stevig geöptimaliseerde verbrandingsmotoren nog steeds de beste oplossing.

Volgens mij is het dan ook veel zinvoller en betaalbaarder om uw air-cooled motor te optimalizeren dan om te bouwen naar EV.
Groetjes, Herman

Plaats reactie