problemen met Irs = opgelost!

Algemene vragen, opmerkingen, .... Zolang het maar over Buggies, Luchtgekoelde VW's of Porsches gaat

Moderators: Herman Schroons, Boxer, Exon

Gebruikersavatar
356wheel
Expert
Expert
Berichten: 242
Lid geworden op: zo, 23 okt 2005 20:39
Locatie: Turnhout - ANT

Bericht door 356wheel » ma, 17 dec 2012 12:47

buggyfan schreef:wat ook het probleem gaat zijn op dit moment is dat je nog geen gewicht op je chassis hebt staan.
alsook je nog niet op de wielen staat gaan je schokdenmper en veerplaat geen spanning voelen.
als je een auto omhoog krikt komt eerst het chassis naar boven en daarna pas de band.
de versnellingsbak ligt juist, is een aftermarket ophangbeugel met apparte rubbers.

hoop dat hier wat aan hebt, anders horen we het nog wel.
greetz patrick
Ook als er geen gewicht in de wagen zit of er geen motor is gemonteerd,of je krikt je wagen op,moet je je wielen nog kunnen draaien en mag er geen blokkering zijn,wat nu wel het geval is.
Dus dat is niet goed.de cardans kunnen deze hoek niet aan en gaan blokkeren.
Of de bak ligt te hoog of de veerplaten met de arm gaan te laag naar beneden.
Heb je je carrosserie al eens op het chassis gezet met de motor erop,komt de motor niet tegen de carrosserie?
Want als dat gaat ,zal het toch aan de veerplaten liggen,die dan te laag liggen.

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 13:08

356wheel schreef:
buggyfan schreef:wat ook het probleem gaat zijn op dit moment is dat je nog geen gewicht op je chassis hebt staan.
alsook je nog niet op de wielen staat gaan je schokdenmper en veerplaat geen spanning voelen.
als je een auto omhoog krikt komt eerst het chassis naar boven en daarna pas de band.
de versnellingsbak ligt juist, is een aftermarket ophangbeugel met apparte rubbers.

hoop dat hier wat aan hebt, anders horen we het nog wel.
greetz patrick
Ook als er geen gewicht in de wagen zit of er geen motor is gemonteerd,of je krikt je wagen op,moet je je wielen nog kunnen draaien en mag er geen blokkering zijn,wat nu wel het geval is.
Dus dat is niet goed.de cardans kunnen deze hoek niet aan en gaan blokkeren.
Of de bak ligt te hoog of de veerplaten met de arm gaan te laag naar beneden.
Heb je je carrosserie al eens op het chassis gezet met de motor erop,komt de motor niet tegen de carrosserie?
Want als dat gaat ,zal het toch aan de veerplaten liggen,die dan te laag liggen.
Ik heb net eens goed gekeken en volgens mij heb ik de veerplaten verkeerd gemonteerd, ze moeten normaal tegen de chassis komen, wat bij niet het geval is, dus ik ga vanmiddag eens kijken of ik het niet goed kan krijgen.
word vervolgd...
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
buggyfan
Elite
Elite
Berichten: 677
Lid geworden op: vr, 27 mei 2005 09:36
Locatie: Genk - LIM

Sponsor

Bericht door buggyfan » ma, 17 dec 2012 14:58

inderdaad, de wielen moeten kunnen ronddraaien.
laat maar horen als het probleem is opgelost.
wil wel eens langskomen, maar is een beetje uit de buurt hee ;-)
buggy's rules

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 15:29

buggyfan schreef:inderdaad, de wielen moeten kunnen ronddraaien.
laat maar horen als het probleem is opgelost.
wil wel eens langskomen, maar is een beetje uit de buurt hee ;-)
Het probleem is jammer genoeg nog niet opgelost, maar heb wel iets opgmerkt: dat de kant op de chassis waar de veerplaat op steunt, al redelijk wat is afgesleten denk ik. Wat denken jullie (of is dit normaal?)

ook hebben ze mij gezegd dat de veerplaat bijna tegen de chassis moet komen maar dit is het verste dat ik hem krijg.

ja en Genk is niet echt dicht nee :wink:
Bijlagen
opmerking 2.JPG
opmerking 1.JPG
opmerking.JPG
Laatst gewijzigd door Laurent Bohez op ma, 17 dec 2012 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
Kylian
Elite
Elite
Berichten: 610
Lid geworden op: wo, 13 sep 2006 21:59
Locatie: Veldhoven - NB (NL)
Contacteer:

Sponsor

Bericht door Kylian » ma, 17 dec 2012 15:30

Laurent Bohez schreef: Ik heb hem verhoogd door gewoon hem een 1 of 2 tanden te verhogen.
Wat is het 1, of 2 tandjes ?

1 tandje op de uiteinden van de torsiestaaf is al zo'n 10 cm hoger, 2 tandjes is dan wel erg veel :-)

Mvbg
Peter
Afbeelding

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 15:33

Kylian schreef:
Laurent Bohez schreef: Ik heb hem verhoogd door gewoon hem een 1 of 2 tanden te verhogen.
Wat is het 1, of 2 tandjes ?

1 tandje op de uiteinden van de torsiestaaf is al zo'n 10 cm hoger, 2 tandjes is dan wel erg veel :-)

Mvbg
Peter
10 cm :shock:
ik heb de binnenste vertanding gebruikt dus niet die op de veerplaat. (het is 1tand)
Is dat ook veel? :)
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
buggyfan
Elite
Elite
Berichten: 677
Lid geworden op: vr, 27 mei 2005 09:36
Locatie: Genk - LIM

Sponsor

Bericht door buggyfan » ma, 17 dec 2012 15:39

de veerplaat staat goed zo op de foto te zien.
de afslijting is niet zo erg, zolang hij nog op de aanslag kan komen.
zoals ik kan zien op de foto is hij zelfs niet verhoogd.
maar zoals peter al aangaf, een buggy verhogen met 2 tanden is inderdaad extreem, dan moet je al aangepaste cardans hebben.
en dan is nog de vraag welke tand je hebt verhoogd, binnen- of buitentand?
mijn buggy is ook verhoogd, zonder de veerp)laten op dit moment te verhogen, alleen door de sterkere vering te zetten is deze al een pak hogen met een nog normale vering.
buggy's rules

Gebruikersavatar
buggyfan
Elite
Elite
Berichten: 677
Lid geworden op: vr, 27 mei 2005 09:36
Locatie: Genk - LIM

Sponsor

Bericht door buggyfan » ma, 17 dec 2012 15:41

haha, ok die vraag is ook opgelost, dus 2 binnentanden verhoogd.
dat is in principe +- 7 cm verhoging, daar mag je wielen en cardans niet door worden geblokkeerd.
is moeilijk zo van op afstand te zeggen wat er dan juist mis is ;-)
buggy's rules

Gebruikersavatar
Kylian
Elite
Elite
Berichten: 610
Lid geworden op: wo, 13 sep 2006 21:59
Locatie: Veldhoven - NB (NL)
Contacteer:

Sponsor

Bericht door Kylian » ma, 17 dec 2012 15:48

Er zitten aan de buitenzijde niet het zelfde aantal tanden op de torsiestaaf als aan de binnenkant. Je kunt de hoogte dus redelijk nauwkeurig regelen door ze in tegengestelde richting te verplaatsen. Ik kon het net zo snel even niet vinden maar op internet zijn schemaatjes hiervan te vinden.

MvBg
Peter

p.s. Of je moet dit even vertalen/omrekenen, kun je in theorie zelf ook zo'n schema maken :-) (alleen ik niet)

VW recommends the following for stock bugs and Ghia’s:

17 degrees 30 minutes for short swing axle
20 degrees + 50’ for 67-68 long axle and IRS
The outer spline has 44 splines. Moving it 1 spline will move the axle approx. 2-3/8"
The inner spline has 40 splines. Moving it 1 spline will move the axle approx. 2-9/16"

Now we see that moving each spline in opposite directions, we can make a change of as small as 3/16"
Laatst gewijzigd door Kylian op ma, 17 dec 2012 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 15:52

@buggyfan Ja ik ben mij hier ook dood aan het zoeken wat er mis zou kunnen zijn. ;)
Maar deze week komt er een andere cardanas toe om te kijken of dat een verschil geeft. (een originele vw cardan)
anders zit er denk ik niets anders op dan de cardans om te bouwen naar 22 of 25 graden. dus ook de versnellingsbak
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 15:54

Kylian schreef:Er zitten aan de buitenzijde niet het zelfde aantal tanden op de torsiestaaf als aan de binnenkant. Je kunt de hoogte dus redelijk nauwkeurig regelen door ze in tegengestelde richting te verplaatsen. Ik kon het net zo snel even niet vinden maar op internet zijn schemaatjes hiervan te vinden.

MvBg
Peter
ja heb de schema's ook gezien maar kan er niet goed wijs uit geraken.
Zal nog eens kijken anders. :wink:
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » ma, 17 dec 2012 15:56

Kylian schreef:Er zitten aan de buitenzijde niet het zelfde aantal tanden op de torsiestaaf als aan de binnenkant. Je kunt de hoogte dus redelijk nauwkeurig regelen door ze in tegengestelde richting te verplaatsen. Ik kon het net zo snel even niet vinden maar op internet zijn schemaatjes hiervan te vinden.

MvBg
Peter

p.s. Of je moet dit even vertalen/omrekenen, kun je in theorie zelf ook zo'n schema maken :-) (alleen ik niet)

VW recommends the following for stock bugs and Ghia’s:

17 degrees 30 minutes for short swing axle
20 degrees + 50’ for 67-68 long axle and IRS
The outer spline has 44 splines. Moving it 1 spline will move the axle approx. 2-3/8"
The inner spline has 40 splines. Moving it 1 spline will move the axle approx. 2-9/16"

Now we see that moving each spline in opposite directions, we can make a
change of as small as 3/16"
zie net dat je het bericht hebt aangepast...
maar ik dacht dat we ongeveer 7cm hadden verhoogd als ik me niet vergis (volgens de schema's nochtans)
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » do, 20 dec 2012 18:35

Probleem is opgelost! Het lag dus aan de aandrijfas van empi.
Heb nu een gewone aandrijfas van een 1303 automaat en werkt perfect! :D
Bijlagen
cardanas.JPG
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
Laurent Bohez
Expert
Expert
Berichten: 151
Lid geworden op: ma, 18 jun 2012 20:21
Locatie: Ronse - OVL

Sponsor

Bericht door Laurent Bohez » do, 20 dec 2012 18:35

Bedankt iedereen!!! :wink:
Fasten your seat belts

Gebruikersavatar
buggyfan
Elite
Elite
Berichten: 677
Lid geworden op: vr, 27 mei 2005 09:36
Locatie: Genk - LIM

Sponsor

Bericht door buggyfan » do, 20 dec 2012 20:41

joe hoe, en nu op naar het volgende probleem lol ;-)
buggy's rules

Plaats reactie