Importeren buggy uit NL

Algemene vragen, opmerkingen, .... Zolang het maar over Buggies, Luchtgekoelde VW's of Porsches gaat

Moderators: Herman Schroons, Boxer, Exon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jorre
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo, 28 jun 2006 13:06
Locatie: Herentals - ANT

Importeren buggy uit NL

Bericht door jorre » wo, 28 jun 2006 13:15

Hoi

Ik heb mijn oog laten vallen op een buggy maar deze buggy is nog niet voorzien van een geldig kenteken.
Zij kunnen wel de nederlandse Kever papieren bijleveren,
de bug moet dan nog wel als buggy in NL gekeurd worden als deze klaar is.
Daarna kun je de bug officieel als NL buggy naar belgie exporteren.

Nu mijn vraag
Is het moeilijk om de buggy te laten keuren in NL
en is het daarna moeilijk om deze in te voeren in BEL en kost dit veel ?
En nog een vraagje
Zijn er veel kosten aan een buggy als je hem eenmaal gekocht hebt
moet er veel aan onderhoud gebeuren
en zijn de wisselstukken redelijk van prijs

alvast bedankt voor de reacties
Bijlagen
aDSC00146.jpg
aDSC00146.jpg (71.3 KiB) 9340 keer bekeken

Gebruikersavatar
Manx
Elite
Elite
Berichten: 935
Lid geworden op: za, 17 jun 2006 07:22
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Re: Importeren buggy uit NL

Bericht door Manx » wo, 28 jun 2006 14:59

jorre schreef:Is het moeilijk om de buggy te laten keuren in NL
De buggy moet dan RDW gekeurd worden. Stel deze vraag eens (bijvoorbeeld via een PB) aan 'buggyman' (nummer 136 als je de gebruikerslijst opent). Hij is RDW keurmeester en zou jou alles hierover kunnen vertellen!

BTW: als je de buggy wilt die je nu als afbeelding in je avatar gebruikt, wordt het nog een hele uitdaging deze door de RDW keuring te krijgen. Ik heb deze buggy gezien bij Hot Rod Doesburg, ziet er leuk uit, maar op z'n minst moet je er spatborden op gaan zetten.
- A buggy produces more smiles per mile than any other car - Bruce Meyers

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5191
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

Re: Importeren buggy uit NL

Bericht door cris_blitz » wo, 28 jun 2006 15:28

.
@ Jorre

Ik raad je aan om de nederlandse eigenaar eerst het voertuig in NL als buggy te laten keuren,
en pas over te gaan tot aankoop nadat hij officiëel in NL als "VW Buggy" is ingeschreven.

Als Belg kan je een namelijk geen auto laten keuren in NL.
En een buggy ingeschreven als VW Kever krijg je in België niet meer door de keuring.

Is het moeilijk om de buggy te laten keuren in NL ?
Als het voertuig technisch in orde is, is dat voor een Nederlander niet moeilijk,
als Belg gaat dit niet.

Is het daarna moeilijk om deze in te voeren in BEL en kost dit veel ?
Als het voertuig in NL als "VW Buggy" is ingeschreven is invoeren in BEL niet moeilijk.
Het importeren zelf kost 1 €, administratieve keuring na import ca. 15 €.

Zijn er veel kosten aan een buggy als je hem eenmaal gekocht hebt ?
Aan een polyester body komt normaal gezien nooit iets aan.
Als een chassis goed in orde is, en fatsoenlijk behandeld is tegen roestvorming,
dan komen daar ook niet snel kosten aan.
En als de motor goed is, heeft hij aan 1 onderhoud per jaar voldoende.
Ik veronderstel dat je de buggy in België als "Oldtimer" wil laten inschrijven,
en met een "Oldtimer" doe je toch geen duizenden kilometers per jaar,
dus dan vallen de jaarlijkse kosten zeker wel mee.
Een buggy is gebaseerd op VW-Kever onderdelen, en die vind je gemakkelijk tweedehands,
alles wat niet tweedehands te vinden is is ook nieuw te verkrijgen,
neem bijvoorbeeld maar eens een kijkje op www.kevershop.nl.

Indien je nog vragen hebt ... laat maar komen :wink:
.

Gebruikersavatar
Dirk Trike
Moderator
Moderator
Berichten: 738
Lid geworden op: di, 17 mei 2005 10:41
Locatie: Riemst - LIM + Almere - FL (NL)

Sponsor

Bericht door Dirk Trike » wo, 28 jun 2006 15:36

Neem anders ook eens contact op met Buggydreamer, hij kan je ook vertellen wat je precies moet doen, en vooral wat je niet moet doen/geloven.
"when the going gets tough, the average get conservative"

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5191
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » wo, 28 jun 2006 15:44

.
@ Dirk Trike

Ik wist niet dat Buggydraemer een buggy had ingevoerd uit NL !?.
.

Gebruikersavatar
Dirk Trike
Moderator
Moderator
Berichten: 738
Lid geworden op: di, 17 mei 2005 10:41
Locatie: Riemst - LIM + Almere - FL (NL)

Sponsor

Bericht door Dirk Trike » wo, 28 jun 2006 15:49

Natuurlijk wel, die paarse 2 jaar geleden, die waar die toeristische rondrit door Amsterdam gratis bijkwam.
"when the going gets tough, the average get conservative"

Gebruikersavatar
cris_blitz
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5191
Lid geworden op: do, 03 feb 2005 04:34
Locatie: Belgistan
Contacteer:

Bericht door cris_blitz » wo, 28 jun 2006 16:02

.
@ Dirk Trike

Ooh, ... bedoel je die ...
Die is nooit administratief geïmporteerd naar België.
.

Gebruikersavatar
Dirk Trike
Moderator
Moderator
Berichten: 738
Lid geworden op: di, 17 mei 2005 10:41
Locatie: Riemst - LIM + Almere - FL (NL)

Sponsor

Bericht door Dirk Trike » wo, 28 jun 2006 16:03

Precies, dat bedoel ik dat Buggydreamer je precies kan vertellen wat wel en wat niet te geloven. Als de verkoper je aanbiedt om effe een toerke naar de Wallen in Amsterdam te maken om alles goed te maken dan loop je er beter van weg :lol:
"when the going gets tough, the average get conservative"

Gebruikersavatar
jorre
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo, 28 jun 2006 13:06
Locatie: Herentals - ANT

Bericht door jorre » wo, 28 jun 2006 16:05

hoi

eerst heel erg bedankt om julie reacties
Manx schreef:BTW: als je de buggy wilt die je nu als afbeelding in je avatar gebruikt, wordt het nog een hele uitdaging deze door de RDW keuring te krijgen. Ik heb deze buggy gezien bij Hot Rod Doesburg, ziet er leuk uit, maar op z'n minst moet je er spatborden op gaan zetten.
het gaat dus over die buggy van bij hotrod
die viel binnen mijn zeer beperkt butget
en dan had ik nog over voor herstelingen te doen

Manx
jij hebt deze al gezien in het echt of ook op de site?
als je deze in het echt gezien hebt wat denk jij
moet je er nog veel kosten aan doen om deze te kunnen laten keuren.

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Gert
Elite
Elite
Berichten: 874
Lid geworden op: do, 22 dec 2005 11:39
Locatie: Hardenberg - OV (NL)
Contacteer:

Sponsor

Bericht door Gert » wo, 28 jun 2006 18:38

Ik heb deze ook in het echt gezien. Ik vind het een hele mooie buggy. Een uniek exemplaar. De 'neus' van een Ruska B1 en de rest.....? Misschien dat Manx hier meer over kan vertellen. Ik ben in april dit jaar voor het eerst bij Hot Rod geweest. Ik weet zeker dat ze een heel betrouwbaar en goed bedrijf zijn. Ze bouwen al buggy's vanaf 1977 dus dat zit wel goed. Succes ermee!
www.buggyvrienden.nl

Afbeelding

Vechtdalrit Hardenberg 18 mei 2014 (NL)

Gebruikersavatar
Manx
Elite
Elite
Berichten: 935
Lid geworden op: za, 17 jun 2006 07:22
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Bericht door Manx » wo, 28 jun 2006 20:33

jorre schreef:Manx
jij hebt deze al gezien in het echt of ook op de site?
als je deze in het echt gezien hebt wat denk jij moet je er nog veel kosten aan doen om deze te kunnen laten keuren.
Ja Jorre, ik heb hem verschillende malen in het echt bij Hot Rod gezien (ik wist niet eens dat ie op de Hot Rod site stond/staat). Hij staat daar al een tijdje en het is geen onaardige buggy (niet mijn stijl, maar dat doet er nu niet aan toe). Hot Rod is idd een betrouwbaar bedrijf, daar heb ik persoonlijk ervaring mee. Je krijgt kwaliteit maar je zit daar niet voor een dubbeltje op de eerste rij...

Goed, je hebt zeker werk aan het afschermen van de wielen en de achterzijde van de buggy.

Let op als men schrijft dat "het chassis moet worden aangepast voor Nederlandse regels"! Je moet door vragen naar wat dat zinnetje precies inhoudt. Check of alle papieren er zijn (ook is al staat daar nu nog geen buggy op) en of de kentekenplaten aanwezig zijn. Op die papieren moet je vooral op datum eerste afgifte kijken. Niet alle bouwjaren van kevers kun je gebruiken als onderstel voor een buggy!

En vraag vervolgens wat dat zou kosten als ZIJ (Hot Rod dus) dat voor je zouden doen. Of te wel de buggy RDW keuringsklaar maken, los van de spatborden en die erg (spoorver-) brede wielen, want dat kun je doorgaans ook shaken bij de keuring. Goed, komen zij met een bedrag, dan zou je redelijk kunnen afmeten wat het JOU zou kosten als je er eigen uren in zou steken (of iemand in je omgeving weet die dat voor een zacht prijs kan doen). Een professioneel garage uurloon (wat zij als Bovag bedrijf rekenen) zit al snel rond de 50 euro per uur (exclusief 19% btw).

Maarrrrr, Cris heeft al aangegeven dat jij als niet-Nederlander deze buggy niet ter keuring aan de RDW kan aanbieden. Betekent dus dat je of Hot Rod dat moet vragen, of een Nederlander die jij vertrouwd (en hij jou...)

Kortom, misschien dat je voor al het extra geld beter een van de andere aangeboden buggy's zou kunnen kopen....
- A buggy produces more smiles per mile than any other car - Bruce Meyers

Gebruikersavatar
Ko Hermans
Senior
Senior
Berichten: 142
Lid geworden op: vr, 04 feb 2005 02:33
Locatie: Weert - LI (NL)

Sponsor

Bericht door Ko Hermans » ma, 03 jul 2006 11:05

...en die erg (spoorver-) brede wielen, want dat kun je doorgaans ook shaken bij de keuring...
Vraagje: Zit het probleem hem hier in het spoorverbrede gedeelte of in hoever dat ie onder de kassen uitkomt?

Gebruikersavatar
Manx
Elite
Elite
Berichten: 935
Lid geworden op: za, 17 jun 2006 07:22
Locatie: Amersfoort - UT (NL)
Contacteer:

Bericht door Manx » ma, 03 jul 2006 15:47

Ko Hermans schreef:Vraagje: Zit het probleem hem hier in het spoorverbrede gedeelte of in hoever dat ie onder de kassen uitkomt?
Zoals ik het kan overzien Ko: beide! De buggy heeft gelaste (ver)brede velgen (hoeveel J weet ik niet; ik schat 7 of zelfs 8J i.p.v. de originele 4,5J) èn de buggy heeft aan de voorzijde helemaal geen beschermende carrosseriedelen en/of spatborden en achter is daarvan nauwelijks sprake.

Oja, geen keuringsissue, maar eerder bestempeld als 'niet-handig': de voorwielen van de buggy in kwestie zijn bevestigd aan het oude type vooras (link pin) met dito fusees en remtrommels met het bekende 5 gaats 12 mm bout patroon, waar aan de achterzijde de wielen aan een later type pendelasbak met dito remtrommels met het 4 gaats 14 mm bout patroon.
- A buggy produces more smiles per mile than any other car - Bruce Meyers

Gebruikersavatar
buggyman
Elite
Elite
Berichten: 401
Lid geworden op: di, 17 jan 2006 18:16
Locatie: Spijkenisse - ZH (NL)
Contacteer:

Bericht door buggyman » ma, 14 aug 2006 15:30

Als ik het goed zie dan heeft "Manx" gelijk..., als je niet er handig bent zou ik deze buggy niet kopen..Ik denk dat je er veel werk aan hebt om deze buggy legaal op NL kenteken te krijgen. Aangezien de vooras niet klopt met het chassis/achterbrug zoals "manx" al vertelde kan je daar mee in de problemen raken. Immers een oud type vooras past niet op een "nieuwer" type chassis. Deze oude as is lager en past gewoon weg niet op een nieuwer chassis. :wink:
Afbeelding
www.lowbudgetclub.nl

-----------------------langs deze lijn afknippen--------------------

Plaats reactie