Buggy transport

Algemene vragen, opmerkingen, .... Zolang het maar over Buggies, Luchtgekoelde VW's of Porsches gaat

Moderators: Herman Schroons, Boxer, Exon

Plaats reactie
Ron
Expert
Expert
Contacteer:

Sponsor

Buggy transport

Bericht door Ron » do, 04 aug 2011 08:13

Hallo Heren buggyliefhebbers Belgie

Ik heb een vraag

Op ons forum ( www.buggyvrienden.nl ) is er een vraag gesteld of een " Dolly " gebruikt mag worden in Nederland voor het vervoeren van plek a naar plek b ( bijvoorbeeld evenementen of vakantie )
De uitslag is dat dit in Nederland mag mits een paar belangrijke voorwaarden ( http://www.buggyvrienden.eu/forum/viewtopic.php?t=2133 ) ( dank aan Screapheap voor zijn onderzoek )

Afbeelding

Nu is de volgende vraag mag je in Belgie ook bijvoorbeeld je Buggy zo vervoeren ( zie afbeelding )

gr. Ron
Afbeelding

bug
Elite
Elite

Bericht door bug » do, 04 aug 2011 12:56

kem daar ook eens achter gehoord voor hier en dat MAG niet als ge BELG bent ? Maar als Nederlander wel daar het in u land zelf ook mag kunnen ze er hier niks van zeggen :wink:

agua
Elite
Elite

Sponsor

Bericht door agua » do, 04 aug 2011 15:16

Ik hoor ook veel. Maar ik zou het toch liever navragen aan een instantie.
Er gaan al genoeg spookverhalen rond.

Billy
Addict
Addict

dolly

Bericht door Billy » do, 04 aug 2011 17:41

Beste allemaal,
Tot mijn grote spijt moet ik u toch meedelen dat dolly's verboden zijn in België. Ook voor buitenlanders.
Verboden is wel niet letterlijk te nemen.
Het is eigenlijk hetzelfde als de triagel, het mag gebruikt worden om een voertuig te slepen
1 niet op autosnelwegen
2 niet sneller dan 25 km/h
3 er moet een bestuurder in het te slepen voertuig zitten
4 het voertuig moet in regel zijn dwz ingeschreven, verzekerd
5 ......
Zoek het zelf eens op www.wegcode.be
vraagbaak: slepen, dolly
groetjes Billy

Billy
Addict
Addict

dolly

Bericht door Billy » do, 04 aug 2011 17:43

Artikel 49 :

49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.

49.5. Noodkoppelingen of de hulpkoppelingen alleen die voorzien zijn in het technisch reglement van de auto's mogen slechts gebruikt worden door de bestuurders van auto's, alleen in geval van overmacht en uitsluitend om, met een snelheid van maximum 25 km per uur, tot op de plaats van herstelling te brengen :

* een aanhangwagen waarvan de hoofdkoppeling of de bevestiging ervan niet meer de vereiste veiligheid biedt;
* een auto of een vierwieler met motor die zich niet meer op eigen kracht kunnen verplaatsen of die niet alle veiligheidswaarborgen bieden.

Voor de toepassing van deze bepaling worden de speciale uitrustingen waarmede sommige voertuigen met het oog op het wegslepen zijn voorzien, niet als noodkoppelingen beschouwd.
Artikel 21 :

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
* aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

21.5. De voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5. met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling gesleept worden, moeten de autosnelweg verlaten bij de eerste afrit.

Dit besluit geldt voor elke weggebruiker, óók voor deze uit het buitenland.

Ron
Expert
Expert
Contacteer:

Sponsor

Bericht door Ron » do, 04 aug 2011 20:44

Oke dat is duidelijk :cry: :cry:

Er mag dus inderdaad niets in het mooie Belgie

Heren
Mijn dank voor uw uitleg

Gr. Ron
Afbeelding

DIY
VIP
VIP

Bericht door DIY » vr, 05 aug 2011 05:57

daar gaan dus mijn plannen om er zo één te bouwen :(
Ervaring is een cumulering van fouten die we maakten in het verleden en waar we uit leerden

Plaats reactie