GESCHIEDENIS

 

     

Bruce Meyers - De uitvinder van de Buggy

Bruce Meyers

Bruce groeide op in CaliforniŽ tijdens de begindagen van het surfen, drag-racen, en het rondhangen op het strand. Bruce diende zijn land tijdens Wereld Oorlog II, na de oorlog zeilde hij naar de zuidelijke zeeŽn en bouwde een handelpost op de Cook Eilanden. Het was zijn liefde voor het varen die zijn interesse deed groeien voor de bouw van boten.

Bruce ontwierp en bouwde vele kleine catamarans, waaronder een 42 voet catamaran die bewees een echte winnaar te zijn. Bruce ging verder met het bewerken van zelfs nog meer glasvezelzeilboten met inbegrip van de "California Series" ontworpen door Bill Lapworth.

Het was op Pismo Beach dat hij voor het eerst in aanraking kwam met "Beach Buggy's". Dit waren V8 aangedreven "waterpompers". Deze machines waren ruw en zwaar waardoor Bruce de taak op zich nam om een lichtgewicht versie te ontwerpen die pret kon brengen op het strand of in wildernis van Baja. Na het modifiŽren van Kombi bus met brede banden ("Little Red Riding Bus" genoemd) gebruikte Bruce zijn deskundigheid inzake botenbouw om de eerste Beach Buggy met glasvezel-body te ontwerpen.

De eerste 12 geproduceerde auto's waren ťťnzitters waarvoor een eigen frame werd ontworpen dat dan werd uitgerust met de motor en de transmissie van een VW (Bruce rijdt nu nog steeds met de gerestaureerde oude #4). Deze auto's waren duur en moeilijk te produceren, wat Bruce deed besluiten om de body te hertekenen zodat deze op een verkorte VW bodemplaat zou passen. De zo ontstane Meyers Manx zorgde met een productieaantal van 5.280 kits samen met nog eens een aantal Meyers Manx II kits, in totaal dus een kleine 6000 eenheden, voor een ware off-road revolutie.

De Meyers Manx veroverde het land als een stormram toen tijdschriften zoals "Hot Rod" de glasvezelauto op hun cover plaatsten. (het was het eerste beeld van een auto die gewoon voor de fun door de lucht vloog). De Meyers Manx was zo populair wat andere, als paddestoelen uit de grond gerezen, bedrijfjes ertoe aanzette om meer dan 250.000 look-a-like's van deze wagen te produceren. Bruce probeerde welliswaar de zondvloed van op deze wijze ontstane copieŽn tegen te houden met de wetten van de octrooiovertreding, maar slaagde er niet in om de gerechtshoven te overtuigen dat hij iets geproduceerd had wat een octrooi waard was.
Meyers Manx

De prestaties van de Meyers Manx waren ronduit verbazingwekkend te noemen. Hij was beter handelbaar dan om het even welk ander off-road voertuig en bood veel meer rijplezier. De Manx won talloze slalomwedstrijden en ook de "Pike's Peak Hill Climb" (waar hij de Corvette's, de Cobra's, en de meeste andere open auto's een ware afstraffing gaf). Hij legde het Baja traject af in een nieuwe recordtijd van 34 uur en 45 minuten (met Bruce en Ted Mangels aan het stuur werd het bestaande motorfietsrecord met meer dan vijf uren verslagen).

In een poging de copycats de loef af te steken startte de firma Meyers met de productie van de Tow'd, een versie die enkel voor off-road gebruik bedoeld was. Maar Meyers had productieproblemen en het model sloeg nooit werkelijk aan (slechts ongeveer 850 verkochte exemplaren). De body was smaller en lichter dan de gewone Manx. Bruce nam met de Tow'd deel aan de 2e Baja 1000 race en brak beide benen in een crash.

Meyers Manx S.R.
Het volgende Meyers product was de Meyers Manx S.R. (Street Roadster). Deze auto werd ontworpen voor on-road gebruik en bezat een gladde airodynamische vorm. Om de goede rijeigenschappen te kunnen behouden, werd hij gebouwd op dezelfde verkorte VW bodemplaat als de originele Manx. De auto had dertien glasvezel- en vele metaal-stukken. Er werden 400 tot 600 van deze kits verkocht.
Om een 4-zitter versie te hebben produceerde Meyers de Resorter/Tourista. Deze Resorter had lagere zijkanten wat het in- en uitstappen vergemakkelijkte. De auto werd oorspronkelijk geproduceerd voor hotelketens om toeristen te vervoeren. Bruce was niet bepaald happy met de vorm van dit model en hij beweerde dat het hem de "touristas" ("Montezuma Revenge") gaf.

Er werden ook een paar nutsvoertuigen geproduceerd, waaronder voertuigen voor de Lifeguards van Los Angeles en de Rangers van de Bosdienst. Deze auto's werden uitgerust met een vlak achterbed voor het vervoer van uitrusting, wat het gebruik van de vlakke motor van VW vereiste.

Het laatste voertuig in de Manx vloot is de Kublewagon. Deze auto, op onderstel van volledige lengte, werd ontworpen als replica van de Kubelwagen zoals gebruikt in de woestijn door de Duitse legerstaf ten tijde van WO-II. Hij kreeg onlangs nog een speciaal plekje in een uitgave van "Hot VW's". Spijtiggenoeg werd er slechts ťťn van deze auto's gebouwd.
Het totale aantal kits allerhande en voltooide auto's samen was ongeveer 7.000.

Jammer genoeg ging het bedrijf Meyers Manx failliet in 1971. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan de spanningen voortgevloeid uit het bestrijden van de goedkope imitaties, het verlies van de rechtzaak inzake octrooiovertreding, en de belastingseisen van de I.R.S.

Nu, ruim 30 jaren later, naar aanleiding van de vernieuwde interesse in de Meyers Manx en aanhoudend aansporen door veel van de vrienden van Bruce heeft hij het bedrijf opnieuw opgericht. De eerste in een nieuwe lijn van producten is de vier-zitter Manxter. Na meer dan drie jaar van onderzoek en ontwikkeling ontsproten uit de handen van Bruce Meyers zelf, is het is een waar meesterwerk geworden. Een Manx klaar voor het Millennium ...
Manxter



 

Laatst gewijzigd : 11 februari 2005 - 19:25