APAL

 

     

APAL Type Info
COUPE
 
1961-1965 (150)
VW
 
Sport
 
Van 1961 tot 1965 werden circa 150 stuks Apal Coupé's verkocht, waaronder zo'n 30 met echte Porsche-mechaniek.
Deze Coupé's, gebouwd op basis van een VW-chassis, waren rasechte racers en geduchte tegenstanders op de race-circuits.
De grijze nummer 32 is nog steeds in het bezit van
Edmond Pery, stichter en eigenaar van Apal.
FORMULE V
 
1965 (350)
VW
 
Race
1 zitter
In 1965 werd een Formule V monoplace ontworpen naar een idee van Roland D´Ieteren, een toenmalige student. Deze raceauto werd in april 1965 voorgesteld op het Circuit van Zandvoort.
Apal bracht daarmee het in die tijd in Amerika erg populaire
racen met VW-Kever techniek naar ons continent, en behoort hiermee tot de ware pioneers van de Formule V wagenbouwers. Er werden 350 exemplaren gebouwd voor Europa.
SPITFIRE
 
1966-1967 (200)
Triumph
 
Sport
 
In 1966 & 1967 werden om en bij de 200 Triumph Spitfires van een kit voorzien.
Deze coupé-kit op basis van de open Triumph Spitfire was een van de eerste kits die Apal zelf ontwikkelde.
MUSCHANG
 
1967-1968 (50)
Renault
 
Basic
4/5 zitter
Van 1967 tot 1968 werden er 50 Apal Muschang's, terreinwagens met twee- en zelfs een 10-tal stuks met vierwielaandrijving, geproduceerd.
Het autootje leek nog vrij sterk op de originele Renault R4 die als basis werd gebruikt. De bodemplaat alsmede alle techniek, dashboard en lichten van de Renault R4 werden overgenomen. De vormen van het Muschang koetswerk waren echter ronder dan die van de originele Renault Rodeo's en de Renault 4 Plain-Air's die in 1968 door Renault zelf werden gebouwd.
SAMTRACK
 
1968 (32)
VW
 
Basic
3+2 zitter
In 1968 werd ook de Samtrack gebouwd, een open off-road voertuig, met een speciaal ontworpen buizenframe en verder voorzien van VW-1600 techniek.
Opvallend zijn de drie zitplaatsen op de voorste rij, met de bestuurdersplaats in het midden. Voorzien van een achterbank was er plaats voor 5 mensen.
Het tuning gedeelde was voor rekening van Sam Jeuris, aan wie het voertuig z'n naam ontleende.
COUPE GT
 
 
VW
 
Sport
2 zitter
Een sportwagen voor twee personen met VW-techniek uit midden jaren zestig.
RANCHO
 
1969-
Renault
 
Basic
4/5 zitter
De Rancho was een open 4/5 zitter op Renault basis.
Hij heeft als eerste duidelijk meer weg van een funcar dan van een terreinwagen, en kan dan ook beschouwd worden als overgangs-model van de eerder gebouwde jeep-stijl naar de dan nog toekomstige buggy-stijl.
AUKI
 
1969-
VW
Lang
Retro
4 zitter
De Auki heeft de look van een gechopte Amerikaanse Ford-T klassieker.
Een ontwerp van de Zwitsers Aubaret en Vicki dat plaats biedt aan 4 personen. Het is een retro-buggy op basis van een onverkort VW-Kever chassis.
Dit is echt iets speciaals.
Verschillende constructeurs namen dit model, al dan niet met kleine aanpassingen, over. In Nederland loopt een Ruska Classica die ook zeer goed op de Apal lijkt. Wie copiëerde wie ?
Feit is dat Apal in de herfst van 1972 een set van de mallen van dit model uitwisselde met Four Seasons Buggy Company van Engeland om zelf de mallen van de Jet te bekomen.
In Groot-Brittanië was het succes van dit model zeer beperkt (10 ex.). Er werd aldaar een hardtop met vier deuren ontworpen, maar slechts één keer gebouwd.
BUGGY C (Court)
 
1969-1981 (5500*)
VW
Kort
Basic
2 zitter
Dit is de standaard Buggy op een ingekort VW-Kever chassis (-27,3 cm). Het voertuig biedt plaats aan 2+2 personen. De C staat voor "Court" of kort. Typisch zijn de hol gebogen zijschermen.
Qua productieaantallen is dit dé grote doorbraak geweest voor Apal. Op een moment dat in het zuidwesten van de USA de buggy-gekte volop losbarstte, zag Pery dat hij met dit concept ook iets kon doen.
Hij ontwikkelde een Buggy met voldoende eigenheid om aantrekkelijk te zijn. Het model werd gekenmerkt door een degelijke afscherming van de motorruimte. Ook de goed afsluitbare softtop zorgde ervoor dat deze Buggy in ons minder goede klimaat zijn opgang kon maken.
Dit voertuigje werd in Engeland vanaf 1971 ingevoerd en later onder licentie gebouwd door Cartune of Middlesborough. De Engelse mallen gingen via Lightspeed Pannels over GT Mouldings naar Country Volks.
BUGGY L (Longue)
 
1969-1981 (5500*)
VW
Lang
Basic
4 zitter
Dezelfde Buggy op niet ingekort chassis is de type L (Longue). Dit keer met ruimte voor de originele voor- en achterbank van de VW-Kever.
Voor wie een buggy wilde op een niet verkort VW-Kever chassis én plaats voor vier of vijf personen in zijn voertuig, was er de Buggy L.
Stukken eenvoudiger voor de thuisbouwers, die meteen van de moeilijke klus verlost waren om een chassis te moeten inkorten.
Even geliefd, maar misschien iets minder fraai ogend dan de korte versie.
Apal bouwt van 1969 tot 1981 ongeveer 5500 exemplaren Buggy C en Buggy L. De auto´s worden geëxporteerd naar 20 landen waaronder nagenoeg alle Europese landen maar ook naar verder afgelegen plaatsen zoals Angola.
JET
 
19-
VW
Kort
Sport
2 zitter
Weer op een ingekort VW-chassis, maar dit keer met uitgesproken vloeiende lijnen. Het gaat hier meer om een road-version, leverbaar met een linnen kap in één stuk of ook in targa-versie met een tweedelig linnen dak.
Hoewel de lijnen van deze Buggy heel wat vloeiender zijn dan deze van de oer-buggy, bleef de oorspronkelijke vorm toch sterk bewaard.
De oorsprong van dit model op verkort VW-Kever chassis moet gezocht worden in de Verenigde Staten. De firma Glassco Inc. was er de uitvinder van. Het model verhuisde naar Engeland waar het achtereenvolgens door drie verschillende bedrijfjes gemaakt werd: de PABC/Eresbug of London, de Four Seasons Buggy Company vanaf 71 en als onvermijdelijke laatste door GP vanaf 75 tot 76.
Het was de Four Seasons Buggy Company die een set van haar mallen uitwisselde met Apal in ruil voor Apal's Auki mallen.
Apal voegde er de mooie zij-schortjes aan toe en wellicht ook de targa-beugel, maar liet de ronde voorruit (van een Ford Anglia) achterwege en verving ze door een minder elegante vlakke voorruit.
CORSA
 
1975-1980
VW
Kort
Sport
2+2 zitter
Met de Corsa wordt nog een stap verder gezet in de richting van een open sportwagen. Deze Buggy heeft een naar achter neerplooibaar linnen dak of een hardtop en vleugeldeuren. Het gaat hier om een zeer gestroomlijnd model met plastic kappen over de koplampen. (In 1980 uit het programma genomen)
Dit is een origineel Apal model. Hier werd de overstap gemaakt naar een kleine 2+2 roadster. Naast de buggy-fans poogde men wellicht een publiek aan te boren dat iets apart én sportief zocht.
Dit voertuig biedt meer comfort dan een Buggy. Het heeft een openklappende voorkoffer met reservewiel en een opbergruimte voor de stoffen deurtjes of het dak.
De zit is opmerkelijk laag en sportief. Bestuurder en bijzitter zitten heerlijk, maar achterin is de ruimte zeer beperkt.
Het dak is naar achter openklapbaar en kan in een halve minuut dichtgelegd worden.
Daarenboven kon ook een hardtop met vleugeldeuren geleverd worden. Dit maakte het rijden het hele jaar door aangenaam.
Eerste voertuigen gebouwd in 1975.
De Apal Corsa werd kort ingevoerd in Groot-Brittanië door Cartune of Middlesborough.
MEXICAN
 
-1979
 
 
Basic
2 zitter
Deze buggy, ontworpen voor het rally- of autocrosswerk, heeft een speciaal chassis, dat heel sterk op de Tow'd van Meyers lijkt. De carrosserie is minimaal met plaats voor twee personen. (In 1979 uit het programma genomen)
Zonder twijfel geïnspireerd op de Meyers Tow'd en gebouwd voor uw gebruik in off-road rally's
4000
 
1979-
VW
Kort
Basic
2 zitter
Deze serie kwam in 1979 tot stand en lijkt heel sterk op het type C en L met Jet-invloeden. Voor de voorwielen zijn de spatborden meer gesloten en ze bevatten ingebouwde koplampen.
Deze Buggy is een remake van de eerdere types C en L. Het is één van de laatste projecten van Apal.
Bemerk vooral de wijzigingen vooraan (toevoeging van twee voorkanten aan de spatborden). In deze voorkanten kon een koplamp ingebouwd worden. Ook de vorm van het kofferdeksel voor was anders, met o.m. een andere doorgang voor de benzinedop. Kortom, een verbeterde versie van de eerste generatie. Zowel deze types als de oudere types hebben hun fervente aanhangers.
SPEEDSTER
 
1981-1998 (700)
VW
Kort
Replica
2 zitter
In 1981 werd in Geneve de Speedster, een getrouwe kopie van de Porsche 356 Speedster, voorgesteld. Basis voor deze legende in polyester is opnieuw de VW-Kever (ingekort met 27,3 cm) en was zowel beschikbaar als kit of als volledig afgewerkte wagen. (Poor man's Porsche ?)
De licentie werd overgekocht van Intermeccanica die het voertuig in Californië aan de man bracht.
In 1998, na 700 exemplaren stopt Apal met de productie van de Speedster. Dit is tevens het eindpunt van de autoproductie.
FRANCORCHAMPS
 
1984
Mercedes
 
Sport
 
De Apal Francorchamps op basis van de Mercedes 190E, een project gerealiseerd voor een Amerikaans bedrijf.
De Amerikaanse dollar stond bij aanvang 64 Bfr. Na voleindiging van het project staat de dollar op 42 Bfr. Deze waardevermindering van 35 % maakte verdere samenwerking onmogelijk.
De Francorchamps raakte dan ook nooit echt in het productie-stadium, er werden slechts 2 exemplaren gebouwd.
SPORT ONE
 
1992
Pontiac
 
Sport
 
In 1992 tenslotte, verschijnt dan de Sport One, een Ferrari-achtige kit op basis van de Pontiac Fiero.
De verkoopcijfers van dit model blijven echter een goed bewaard geheim.


In 1961 Stichtte Edmond Péry de société Apal. APAL staat voor "Application Polyester Armé Liègois", vrij vertaald "Luikse toepassingen van gewapend polyester". De productie werd opgestart in een hal die gratis ter beschikking werd gesteld door de Forges de Zeebrugge te Herstal.

Allerhande industriële onderdelen werden er gefabriceerd. Niet lang daarna zag ook het eerste prototype van een polyester coupé-carrosserie het daglicht. Vermits Apal een polyester verwerkend bedrijf was (en nog is) lag de klemtoon van bij het begin op de verbetering van bestaande of de vormgeving van nieuwe koetswerken.

De geleende hal werd binnen de kortste keren te klein waarna Apal zijn intrek nam in de huidige fabriek te Blégny. Apal kende een stijgend succes met zijn auto's. Het bedrijf bouwde verschillende wagens met type-goedkeuring en stond ook zelf in voor de marketing ervan in Europa. Het ging hierbij zowel om originele kits voor bestaande voertuigen als om volledig nieuwe voertuigen. Meestal maakte men gebruik van een bestaand onderstel of werkte men met bestaande mechanische componenten.

In 1968 & 1969 worden er 10 exemplaren gebouwd van de Apal Horizon, een sportieve tweezitter met centrale motor.

In 1974 wordt een prototype terreinwagen ontworpen voor het Nederlandse Daf. Wanneer het project afgewerkt is, wordt Daf overgenomen door Volvo waarna het project wordt stopgezet.

In 1992 start het project Vario voor VW Wolfsburg. Door de economische crisis bij VW wordt ook dit project afgeblazen.

De laatste jaren werkte het bedrijf vooral in onderaanneming aan industriële onderdelen voor wagens (speciale koetswerken) en beperkte series.
Zo bijvoorbeeld een speciaal dak voor Mercedes en de wedstrijdwagens voor Dubois' Racing VW Fun Cup.
Daarbij dient ook vermeld dat Apal ook old-timers restaureert.

Apal concentreert zich verder op de kwalitatieve sanitaire polyesterproducten. De omzet met deze producten maakte reeds vroeger 80% van het totale zakencijfer uit. Heden vinden ieder jaar 2000 badkuipen hun weg naar alle Europese landen, het Midden Oosten en de VS.


Edmond PERY
APAL - s.à.r.l. Application Polyester Armé de Liège
25, rue de la Fontaine
Blegny-Trembleur (Liège)
Belgique

 



 

Laatst gewijzigd : 11 februari 2005 - 20:08