BAC - SCHOLLEN'S

 

     

BAC Type Info
WOESTIJNRAT
 
1969-1973 (500)
VW
Kort
Basic
 
Schollen's Woestijnrat, sterk geÔnspireerd op het Amerikaanse Dearborn's Deserter, was in 1969 een van de allereerste Buggy's verkrijgbaar in Europa.


Eind jaren 60 bereikte de populariteit van "buggies" ("kevers" of "luizen") in Amerika haar hoogtepunt. Fun autootjes met steeds dezelfde specifieke kenmerken : licht gewicht, grote wendbaarheid, grote wielen en banden en circa driekwart van het totaalgewicht op de achterwielen. Deze zandvlooien werden er bij duizenden gebouwd en gebruikt door liefhebbers van sportieve terreinritten in heuvels, duinen, prairies en door struikgewas. Naar schatting reden er toen om en bij de twintigduizend buggies in de Verenigde Staten. De eigenaars ("buggistas" geheten) hadden zich veelal verenigd in buggy-clubs en gaven een eigen tijdschrift uit dat tweemaandelijks verscheen in een oplage van 70.000 exemplaren.
Aanvankelijk werden deze pretwagentjes uitsluitend gebruikt als vervoermiddel voor de pleziertochten op moeilijk begaanbaar terrein. Men trok ermee op uit om te gaan vissen, jagen of zwemmen. Het kon echter niet uitblijven : weldra werden er buggy-wedstrijden georganiseerd, zoals lange afstand cross-country-ritten en slaloms door zand en modder.

De meeste buggies waren (op de carrosserie na) geheel samengesteld uit Volkswagen-componenten. Het standaard≠recept komt erop neer dat men een Volkswagen-chassis zoín 30 centimeter inkort, de benzinetank achter de zitbank plaatst, de motor met een grille tegen steenslag beschermt en de wielen van brede overmaat≠banden voorziet. De meeste kopers of bouwers vergenoegen zich met de standaard 1300 cc Volkswagen-motor, maar er kan ook een opgevoerde krachtbron of zelfs een Porsche-motor worden ingebouwd. Ook hier geldt : tegen meerprijs is van alles te koop.
In 1969 deed de buggy ook in de Benelux intrede, als afgebouwd geheel of als bouwpakket. Wie voor het tweede koos, kon bijvoorbeeld met zijn VW-chassis van na 1962 naar carrosseriebouwer en buggy-importeur Henk Schollen in Tilburg, voor een deskundige inkorting. De polyester-carrosserie nam men mee om zelf thuis te monteren. Henk Schollen heeft toen, zeer voortvarend, maar meteen het Buggy Autodynamisch Centrum (B.A.C.) opgericht, met het doel toekomstige buggybezitters met raad en daad te bijven bijstaan.
Schollen's Woestijnrat, zoals deze Buggy gedoopt werd, komt zeer goed uit de overmaatse voeten op zanderige terreinen. Dit mocht blijken uit een informeel wedstrijdje door de Drunense Duinen gehouden tussen een B.A.C.-prototype en een jeep van de Landmacht. Samen met de jeep, die toch een terreinvoertuig bij uitstek wil zijn, werd een pittig heuveltje beklommen. De Woestijnrat ging moeiteloos zonder plankgas in z'n twee omhoog.
De jeep verdween ergens in het stof dat met de buggy werd opgeworpen.
Eind '69 noteerde B.A.C. en diverse VW-dealers dermate veel bestellingen dat APAL, waar de carrosserieŽn voor Schollen geproduceerd werden de vraag niet meer kon volgen. Daarom werd een tweede toeleverancier voor Woestijnrat carrosserieŽn gezocht en gevonden in de firma Johanta uit Oud-Gastel. De toenmalig directeur van Johanta, J.A. Huysmans verkocht de mallen in 1976 aan J.C. Eisinga in Waspik. De mal werd bijgesteld; de voor- en achterspatborden werden ronder en breder gemaakt.


Henk Schollen
BAC Ė Schollenís Woestijnrat
Bosscheweg 95
5015 AB Tilburg
Nederland

E-Mail: henk@schollens-woestijnrat.nl
Website: www.schollens-woestijnrat.nl

 



 

Laatst gewijzigd : 04 augustus 2010 - 07:00