BRUVO

 

     

BRUVO Type Info
ROAD BUGGY
 
1968-1972 (300)
VW
Lang
Basic
 
 


Het BRUVO-verhaal begon in 1968 toen Frits de Vos, een vlotte jongen werkzaam in de reclame- en etalagewereld, een leuk, exclusief autootje wilde. Gezien zijn beperkte financiŽle middelen besloot hij zelf aan de slag te gaan in een een gehuurde boerenschuur gelegen achter het vliegveld "Zestienhoven". De buggy-rage had inmiddels de aandacht getrokken en het was dan ook in die stijl dat Frits op een onverkort Kever-chassis een houten model maakte.

Zijn zeilvriend Bernard De Bruyn, een student economie aan de Hogeschool in Rotterdam, zag zo'n eigen Buggy ook wel zitten, en voorzag Frits van wat kapitaal voor het maken van een mal om er voor beiden een kunststof carrosserie in te kunnen maken. Maar het bescheiden budget van de spaarcentjes bleek bij lange na niet genoeg om dit project tot een goed einde te brengen. Toen het schip halverwege dreigde te stranden wegens geldgebrek realiseerde Bernard zich dat er maar ťťn manier was om uit de kosten te komen, namelijk niet de mal slechts voor twee auto's te gebruiken zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar er een kleine serie van te produceren om te verkopen.

Maar daarmee begin je eigenlijk een polyester-fabriekje, een idee waar steeds meer aan gedacht werd. Eigenlijk zou een van hen zich full-time moeten gaan toeleggen op de Bruvo Road Buggy, zoals het project inmiddels gedoopt was. Frits nam ontslag op zijn werk om zich volledig te kunnen wijden aan hun geesteskind. Ondertussen hield de ijverig studerende hard werkende Bernard beiden in leven.

Enige tijd later kwam het proefmodel van de BRUVO op de weg. (BRUVO is een samentrekking van de namen BRUyn en VOs).

Toen de eerste carrosserieŽn vlot van de hand begonnen te gaan onstonden er weer nieuwe problemen. Ondanks de goede verkoop was te weinig geld om de investeringen aan te kunnen die een serieproductie nu eenmaal vergt. Bovendien bleek de oude schuur, waar de beide enthousiastelingen in weer en wind hadden staan werken, totaal niet geschikt voor het opstarten van zo'n serieproductie. Gelukkig kwam het tweetal, door een publicatie in de krant, in contact met enkele kapitaalkrachtige zakenlieden, waardoor er uiteindelijk toch een 300-tal Bruvo's gemaakt konden worden.

 



 

Laatst gewijzigd : 11 februari 2005 - 20:06