RUSKA

 

     

RUSKA Type Info
B1
 
 
VW
Kort
Basic
2 zitter
 
CLASSICA
 
 
VW
 
Classic
 
 
SUPER BUGGY
 
 
VW
 
Basic
 
 
SPRINTER
 
 
VW
 
Classic
 
 
BUGATTI
 
 
VW
 
Replica
2 zitter
 
REGINA
 
 
VW
Lang
Replica
2 zitter
 
REGINA ROYAL
 
 
VW
 
Replica
 
 
JUBILEUM BUGGY
 
 
VW
Kort
Basic
2 zitter
 
SAGITTA
 
 
 
 
 
 
 
GURGEL
 
 
 
 
 
 
 


Na de oorlog verdiende de heer Arie Ruska Sr. zijn geld met het opknappen van auto's. In die tijd was nieuw nog niet te koop. In de jaren zestig kwam toenmalig buurman Ún vriend Paul Huf, Nederlands bekendste fotograaf, naar hem toe met het verzoek om een pretauto voor hem te maken die hij in Amerika had gezien. En dit werd de geboorte van de eerste Ruska Buggy. De heer Arie Ruska Sr. deed een jaar over het eerste exemplaar maar het werd meteen een daverend succes. Andere mensen zagen het resultaat en wilden ook zo'n geinige auto hebben.
En dat werd toen gedaan op een Volkswagen-onderstel en dito motor. Het felgekleurde automobieltje trok al snel de aandacht en tot hun eigen verbazing kregen de Ruska's steeds meer opdrachten om Buggy's te gaan maken. De enkele stuks van het eerste jaar groeide uit tot een jaarproductie van tussen de 250 en 300 automobielen in de zeventiger jaren. Het aantal modellen groeide uit tot tien. Ondanks de vele gedaantewisselingen bleef de betrouwbare Volkswagen-motor, het al dan niet ingekorte VW-chassis en het gebruik van polyester voor de carrosserie.

Na het eerste model volgden er al snel nieuwe modellen, enkelen zelf ontworpen door Ruska Sr. zelf. Als de wagen eenmaal klaar is werd er een houten mal gemaakt waarin de polyester carrosserie gegoten werd. Dat gieten gebeurde - vanwege de stank - buiten de stad. Ook werden er replica's gemaakt van andere beroemde modellen. De Ruska Buggatti was een replica van de roemruchte 12-cilinder en de Ruska Regina was een broertje van de Morgan. Ook werden er bouwpakketten verkocht. Eens in de zoveel tijd werd er een lading met gestripte VW-Kevers aangeleverd. Het chassis werd gezandstraald, afhankelijk van het model ingekort. De motor werd gereviseerd en de polyester carrosserie werd op maat gemaakt. Alles was handwerk. Daarom kreeg de firma Ruska ook toendertijd met recht de naam "laatste autobouwer van Nederland" te zijn.

Mevrouw Christina Ruska is jaren de spil achter het bedrijf geweest. Haar enthousiasme, vriendelijkheid en zakelijk inzicht was alom bekend. Zij kreeg dan ook niet voor niets de bijnaam: Christien de Buggy Queen !


Arie RUSKA
RUSKA AUTOMOBIELEN
Lauriergracht 115-127
Amsterdam
Nederland

 



 

Laatst gewijzigd : 11 februari 2005 - 20:12