VF

 

     

VF Type Info
VF
 
 
Skoda
 
Basic
 
De VF 1 Luxe, de VF 4 Grand Luxe en de VF 5 Super werden aangedreven door de dappere kleine Skoda 988cc motor die een vermogen van 42 DIN PK ontwikkelde. De VF 6 had een 1107cc motor met 48 DIN PK en dan was er tenslotte nog de VF 7 die werd geleverd met dezelfde 1107cc motor, die, ditmaal voorzien van een dubbele carburator, 52 DIN PK produceerde.


VF: De Waalse Beach Buggy met Skoda mechaniek.

In het begin van de jaren ' 70 legden talrijke artisanale Europese constructeurs zich toe op de productie van deze kleine open auto's met een licht koetswerk uit polyester, gebaseerd op een nieuw of reconditionneerd, al dan niet versterkt of verkort chassis van de eeuwige VW-Kever.

Maar niet iedereen deed het zo. VF heeft zijn Buggy niet willen bouwen op basis van een herbruikt chassis dat reeds eerder blootgesteld zou kunnen geweest zijn aan strooizouten en waarop bijgevolg ook geen volledige garantie kon gegeven worden. Daarom vervaardigde VF voor zijn Buggy's zelf een versterkt chassis in zijn eigen werkplaatsen.

François Vernimmen uit Namen, de man achter VF, produceerde niet enkel zijn eigen versterkt chassis, maar in tegenstelling tot de meeste andere Buggy's uit die tijd die enkel leverbaar waren als kit, leverde hij alleen kant en klare voertuigen af.

Het silhouet van de VF's leunt sterk aan bij dat van de bekende Apal Buggy, maar het verschil in mechaniek is opvallend en verrassend.

VF gebruikte voor zijn Buggy's namelijk de mechaniek van de befaamde Tsjechische fabrikant Skoda.
De keuze voor Skoda was
Vernimmen voornamelijk ingegeven met als doel het prijskaartje te drukken. Skoda onderdelen waren immers beduidend goedkoper dan de stukken van westerse concurrenten.
De VF catalogus uit die tijd vermeldde dan ook duidelijk de Belgisch-Tchécoslovaakse samenwerking.

VF bracht verschillende versies van zijn Buggy op de markt :
De VF 1 Luxe, de VF 4 Grand Luxe en de VF 5 Super werden aangedreven door de dappere kleine Skoda 988cc motor die een vermogen van 42 DIN PK ontwikkelde. De VF 6 had een 1107cc motor met 48 DIN PK en dan was er tenslotte nog de VF 7 die werd geleverd werd dezelfde 1107cc motor, die, ditmaal voorzien van een dubbele carburator, 52 DIN PK produceerde. Inderdaad, allemaal Skoda motoren.


Vernimmen François
VF
Bd. de Merckem, 70
5100 Namur
Belgique

 



 

Laatst gewijzigd : 11 februari 2005 - 20:11