VW - TYPE 1 MOTOREN

 

     
TYPE 1 MOTOR : 18kW/25PK - 22kW/30PK

 

Motor Identificatie

Code CC kW PK Van Datum Tot Datum Locatie
  1200 18 25   - Europa
  1200 22 30     Europa

Deze Type 1 motor is zeer gemakkelijk te herkennen aan het aanhechtingspunt van de
generator dat op het motoromhulsel is gegoten, en waarop het motornummer ingeslagen is. Hij werd gebruikt in de Kever, Karmann Ghia en Bus, en ook als industriŽle motor.

 

TYPE 1 MOTOR : 1200cc 25kW/34PK - 1600cc 37kW/50PK

 

Motor Identificatie

Code CC kW PK Van Datum Tot Datum Locatie
D 1200 25 34 01/08/1965 - Europa
F 1300 29 40 01/08/1965 31/07/1970 Europa
AB 1300 32 44 01/08/1970 31/07/1973 Europa
AR 1300 32 44 01/08/1973 31/07/1975 Europa
H 1500 32 44 01/08/1965 31/07/1970 Europa
AG 1600 32 44      
ACD 1600 34 46      
AL 1600 35 48      
B 1600 35 47 01/08/1968 31/07/1970 USA
AD 1600 37 50 01/08/1970 31/07/1973 Europa
AF 1600 37 50 01/08/1970 31/12/1977 Export
AS 1600 37 50 01/08/1973 10/01/1980 Europa

De basisconfiguratie van de Type 1 motor is altijd hetzelfde gebleven. De belangrijke wijzigingen waren :

  • Vanaf juni 1959 : de introductie van de lagers van de nokkenschacht
    (eerder liep de nokkenschacht zonder lagers in het omhulsel),
  • Vanaf 1970 : twee oliedruk regelende zuigers,
  • Vanaf 1971 : hebben de motoren met 1300cc en meer een grotere
    koelventilator en een verplaatste oliekoeler die nu in een
    uitstulping in het ventilatoromhulsel zit,
  • In 1993 : werden de hydraulische nokken van de Type 4 motor geÔntroduceerd .

Deze motor werd gebruikt in de Kever / Karmann Ghia, Thing 70-80, Bus -79 en ook als industriŽle motor. Het motornummer is ingeslagen onder de generatorvoet.

 



 

Laatst gewijzigd : 12 juni 2005 - 05:42