EEN VOERTUIG IMPORTEREN IN BELGIË

 

     

IMPORTEREN VANUIT EEN ANDERE LIDSTAAT VAN HET BTW-GEBIED VAN DE EG.

Dit zijn de hoofdlijnen van de procedure in chronologische volgorde :

1 - Aankoop
Een aankoopfactuur met alle gegevens betreffende verkoper, koper en het voertuig, gedateerd, en door alle partijen ondertekend.
Vertrek niet zonder de sleutels van het voertuig en de benodigde originele voertuigdocumenten.
Een betalingsbewijs vragen is zeker geen slecht idee.
Indien de wagen nog (recent) gekeurd is vraag dan ook meteen het laatste keuringsverslag.

   Duitsland
benodigde documenten :
- Aankoopfactuur (Kaufvertrag)
- Fahrzeugbrief
- Abmeldebescheinigung (of een Abmeldungs-Stempel op de Fahrzeugbrief)
optioneel :
- TÜV Gutachten
- AU Abgasuntersuchung

   Nederland
benodigde documenten :
- Aankoopfactuur
- Kentekenbewijs deel I
- Kentekenbewijs deel II
- Kentekenbewijs deel III
- RDW-uitvoerverklaring (zie punt 2)
optioneel :
- APK Keuringsrapport

2 - Exporteren uit het land van aankoop
In een aantal landen blijven de kentekenplaten bij het voertuig.
Hierdoor blijft het voertuig op naam staan van de laatste eigenaar.
Voor een vlotte gang van zaken dient het voertuig dan eerst uit dat land geëxporteerd te worden.

   Nederland
De koper gaat samen met de verkoper naar een GWK-kantoor of VWE-agentschap.
De verkoper overhandigt het kentekenbewijs (deel I en II en III) en de kentekenplaten (2 stuks) van de auto aan de baliemedewerker.
De koper geeft zijn identiteitskaart aan de baliemedewerker.
De baliemedewerker schrijft de auto over op naam van de koper.
De baliemedewerker houdt kentekenbewijs deel III in.
De verkoper ontvangt zijn officiële RDW-vrijwaringsbewijs.
De koper krijgt het kentekenbewijs (deel I en II) en een correct ingevulde RDW-uitvoerverklaring.
En indien nodig, uitvoerkentekenplaten en eventueel tegelijkertijd een kortlopende verzekering afsluiten voor de rit naar België.

Nieuw Nederlands kentekenbewijs per 1 juni 2004

  • Algemeen
    Vanaf 1 juni 2004 wordt het nieuwe, aan de Europese regelgeving aangepaste, kentekenbewijs uitgegeven.
    De komende wijzigingen zijn het gevolg van de Europese richtlijn 1999/37 die in 1999 door de Europese Unie is geaccordeerd. In het kort is de richtlijn bedoeld om het vrije verkeer binnen de EU te bevorderen. Daarvoor zijn afspraken gemaakt over de naam van het kentekenbewijs, de herkenning van de gegevens door alle lidstaten en een eenduidige aanpak voor de inschrijving van bestaande voertuigen in een andere lidstaat.
    Omdat de werkwijze en het document in Nederland al grotendeels voldoen aan de afspraken, zijn de wijzigingen beperkt.
  • De nieuwe naam van het kentekenbewijs
    Het Nederlandse kentekendocument krijgt een nieuwe naam. Ook zullen enkele gegevens op de kentekendocumenten worden toegevoegd. Dit zijn onder andere het aantal zit- en staanplaatsen (dit laatste alleen voor bussen) en de Europese herkenningscodes voor de gegevens die op het kentekenbewijs staan. Overigens verandert de functie van het kentekenbewijs niet. Het gaat dus uitsluitend om een naamwijziging en extra gegevens.
    Het  Nederlandse kentekenbewijs dat is afgegeven voor 1 juni 2004 bestaat   uit drie delen. Het nieuwe bewijs bestaat volgens Europese afspraken formeel nog maar uit de volgende twee delen:
  1. Deel IA - Voertuigbewijs (oude Deel I)
    Het deel met de voertuiggegevens.

    Deel IB – Tenaamstellingsbewijs (oude Deel II)
    Het deel met de tenaamstellingsgegevens.

    Dit nieuwe deel bestaat dus fysiek uit meerdere pagina’s, maar deze vormen formeel uitsluitend tezamen het nieuwe volledige deel I!

  2. Deel II (Overschrijvingsbewijs). Het huidige overschrijvingsbewijs. Dit geldt voor de overschrijving in Nederland en wordt na 1 juni 2004 ook gebruikt bij inschrijving in een andere lidstaat binnen de EU.
  • Wat verandert er in het gebruik van het kentekendocument
    De oude kentekenbewijzen blijven zowel binnen Nederland als daarbuiten gewoon geldig. Voertuigen die met ingang van 1 juni 2004 worden gekentekend krijgen automatisch een nieuw kentekenbewijs.
    - Bij overschrijving
    Bij een overschrijving van een bestaand voertuig wordt alleen een nieuw tenaamstellingsbewijs (Deel IB) afgegeven. In dat geval komt er dus een nieuwe combinatie van een oud Deel I, een nieuw Deel IB en een oud overschrijvingsbewijs.
    - Bij wijzigingen

    Zijn er wijzigingen aan het voertuig en heeft men een ‘oud’ Deel I dat is afgegeven vóór 1 juni 2004, dan moet men de volledige ‘oude’ set bij de RDW in leveren en ontvangt men een volledig nieuwe set retour.

    Dit geldt zowel voor een wijziging van de voertuiggegevens met keuring als zonder keuring.
    Wij adviseren u rekening te houden met deze procedure omdat de RDW het nieuwe kenteken pas mag afgeven nadat het volledige kentekenbewijs, dus het voertuigbewijs, het tenaamstellingsbewijs en het overschrijvingsbewijs (of het kopie deel III) is ingeleverd.

    - Bij uitvoer

    Wanneer men een voertuig dat is ingeschreven in Nederland wil inschrijven in een andere lidstaat van de Europese Unie dan moet men het volledige kentekenbewijs in de andere lidstaat overhandigen. Daarom moet het exportbedrijf het nieuwe overschrijvingsbewijs niet meer innemen bij het aanmelden voor uitvoer.

    Bij uitvoer moet de ‘uitvoerverklaring’ worden ingevuld. Vóór 1 juni 2004 ontvangen door de RDW-erkende exportbedrijven nieuwe ‘uitvoerverklaringen’.
    - Bij invoer
    Per 1 juni 2004 moet men het volledige buitenlandse kentekenbewijs overleggen als men een importkeuring doet bij de RDW.
    Is het kentekenbewijs niet volledig, dan mag de RDW het voertuig niet keuren.
  • Per 1 juni 2004 zijn de volgende combinaties mogelijk:
     
  Oud (Kenteken afgegeven vóór 1 juni 2004)
Een volledig oude set voor voertuig, tenaamstelling en de overschrijving:
Deel I, Deel II en Overschrijvingsbewijs/Kopie Deel III
  Nieuw (Kenteken afgegeven per 1 juni 2004)
Een volledig nieuwe set voor voertuig, tenaamstelling en overschrijving:
Deel I A, Deel I B, Deel II
  Of de combinatie:  
Deel I, en Overschrijvingsbewijs/Kopie Deel III aangevuld met het nieuwe Deel I-B.

De laatste combinatie is van toepassing als een voertuig nà 1 juni 2004 is overgeschreven en waarvan het kentekenbewijs is afgegeven vóór 1 juni 2004.

3 - Importeren in België
Naar een kantoor van de Douane en Accijnzen (D&A) gaan.

Douane en Accijnzen

Kantoor Adres Tel Fax MA - VR ZA
1340 OTTIGNIES-LOUVAIN-LA-NEUVE Avenue Paul Delvaux 13 (2 ème étage) 010/434950 010/434959 8u00-12u00 12u30-16u30  
1500 HALLE Zuster Bernardastraat 32 02/3620700 02/3620701 8u00-12u00 12u30-16u30  
3500 HASSELT Maastrichterstraat 100 011/223044 011/222933 8u00-12u00 12u30-16u30  
3790 VOEREN Autosnelweg E25 04/3811186 04/3811128 8u00-12u00 12u30-16u30  
3920 LOMMEL Luikersteenweg 633 011/641123 011/801040 8u00 18u00  
4500 HUY Rue l'Apleit 10 bus 3 085/273180 085/273190 8u00-12u00 12u30-16u30  
4780 SANKT VITH Klosterstrasse 32A 080/229054 080/229014 8u00-12u00 13u00-17u00  
4960 MALMEDY Rue Joseph Werson 2 080/440751 080/440761 8u00-12u00 12u30-16u30  
5570 BEAURAING Rue de Givet 253 082/711554 082/711554 8u00-12u00 12u30-16u30  
6700 ARLON Autoroute E 25/E 411 063/240680 063/233689 7u00 23u00  
6700 ARLON Place des Fusillés 063/220432 063/220436 8u00-12u00 12u30-16u30  
6900 MARCHE-EN-FAMENNE Allée du Monument 25 (C.A.E.) 084/374417 084/374577 8u00-12u00 12u30-16u30  
8000 BRUGGE Krakeleweg 42 050/471610 050/471617 8u00-12u00 12u30-16u30  
9060 ZELZATE Beneluxlaan 4 09/3417220 09/3442761 6u00 22u00 8u00-12u00

Daar kan je een "aanvraag tot inschrijving van een voertuig" (roze formulier) krijgen.
Je dient je identiteitskaart, de aankoopfactuur, de originele voertuigdocumenten en eventueel een uitvoerverklaring voor te leggen.
De douane zal dan een vignet 705 op het roze formulier kleven (kostprijs : € 0,03).
Op het roze formulier zal zij bovendien vak W geldig maken.
 

Afhankelijk van de de eerste inschrijvingsdatum van de auto (voor of na 15 maart 1968) en het type auto dien je eventueel ook nog een homologatie te doorlopen.

 



 

Laatst gewijzigd : 27 mei 2006 - 02:55